måndag 24 augusti 2009

Våld syns inte alltid




Sitter i solen och jobbar:)Mamma och pappas altan. När de sålde huset för att bo i lägenhet var jag inte alls glad, trots att jag inte bodde hemma. Men nu älskar jag lägenheten, mest denna altan.
Våldtäkt behöver inte synas och man kan bli våldtagen utan våld. Så ser sanningen fakriskt ut. Personen har sedan länge utövat våld mot "dig", utan att du kanske märkt det. Det är så svårt att veta när det händer. Det gör det också svårt för domstolarna, det hade varit klart lättare att bevisa med yttre skador. Men med ord, hot och kränkningar kommer man långt. Man kanske inte ens behöver hålla fast personen. Många har sina attityder om våldtäkt, man ska skrika, säga nej och sparka. Men många blir paralyserad....så rädda att de inte gör något. Är detta då våldtäkt? Självklart. När något görs mot din vilja är det just det.

Kommer ihåg när jag innan, under och efter övergrepp sagt nej, gråtit och bett men mina ord blåstes iväg. Ingen brydde sig, ingen hörde, ville höra. Gör man det några gånger, säger ifrån, och ingen bryr sig är det en hemsk känsla. Man är som luft, man är ingenting.....
Man ger upp, man ser upp och flyr, man låter sig själv förnedras. Med hot kommer man långt som sagt, man kan få nästan vem som helst till vad som helst. Om man inte bryr sig om sig själv, brukar hot om familjen ersättas....Blir arg när jag tänker tanken.
Till slut behövs inga ord ens, en blick kan säga allt. Man är då så liten, tror på orden att man är värdelös, att ingen kommer tro en. Man är i någon annans våld....Sakta men säkert blev man nedbruten. Läskigt det där, att bli övertagen av en annan.

Men ha, jag har tagit tillbaka mig själv. Jag ser lite annorlunda ut, jag är lite annorlunda men det är jag.
Man är aldrig själv, men det känns så. Jag hade så många runt mig, som fanns där och älskade mig. Just därför ville jag skydda dem från detta. Nu i efterhand inser jag att jag gjorde fel, men i den stunden var allt så rätt. Hade jag varit där igen eller gett råd till någon hade det blivit, prata med någon. Det är svårt men det blir ännu svårare i framtiden annars....

Nu har det ju även blivit ett problem med bilder som sprids över nätet och via mobilen. Många anser nog "skyll dig själv, vad trodde du då". Men det är inte alltid så lätt, det kan förekomma hot, det kan vara till någon man trodde sig kunna lita på. Finns många alternativ. Jag tror inte man tänker på konsekvenserna innan man skickar en bild. Nog lätt att vifta bort problemet. Man måste nog vara försiktig och lita på sig själv. Hemskt att man inte ska kunna lita på andra eller? Jag känner med de som drabbas, har också fått bilder spridda på mig. Känns väldigt förnedrande. Det är ett kränkande övergrepp och man kan må jätte dåligt av det. Har redan haft kontakt med tjejer som varit utsatta för just detta.
Jag är glad att jag kommit till att inse att inget var mitt fel, jag hanterade det så bra jag kunde just då och inget jag hade gjort kunde jag gjort annorlunda. Man gör så gott man kan när man är i ett förhållande av våld och hot. Man gör allt för att överleva dagen.

Idag blir det lunch med en väninna, blir skönt att komma bort från datorn. Gör mig stressad och se allt jobb. Måste dela upp det lite, kan inte jobba dygnet runt. Men när jag vill något och trivs med det är jag svårstoppad.
Blir även att skriva kontrakt idag:) Längtar mest efter att läsa för mina flickor ikväll, har inte sett Ella på några dagar och det svider i mammas hjärta. Hon är med T på jobbet idag, hjälper pappa på restaurangen:) Tur att han äger den, hade nog inte varit poppis av chefen eller anställda att ha en busig tre åring där annars:) Men nu bestämmer han...

Ha en bra dag i solen
Kram

2 kommentarer:

Patric sa...

Hittade hit från min systers sida Madeleine`s Medley och vill bara uppmuntra dej att jobba vidare. Arbetar själv med ungdomar och ser att verkligheten runt oss ofta är betydligt grymmare än vad man kan ens ana i sin vildaste fantasi. Vi måste våga lyfta på den polerade ytan och visa hur det verkligen är för att så många som möjligt skall få ett upprättat liv. Det är ALDRIG ok att någon utsätts för kränkningar av något slag.

Stå på dej och gå stolt vidare. Du är värdefull

/Patric

Paulina sa...

Tack för stödet, betyder mycket för mig.
Jag kämpar vidare. Jag backar inte nu när jag kommit så långt:)Jag ser varje dag att jag/vi behövs och det ger mig motivation och ny kraft trots att det är tufft många gånger.
/Paulina

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se