tisdag 4 augusti 2009

Skyddad id

Att behöva skydda sig, vilja skydda sig eller att vara tvungen och skydda sig mot en annan människa betyder skyddad id el adress, kvarskrivning eller andra lösningar. Just nu är jag sååå förbannat trött på jobbigt det kräver. Samtidigt är jag glad att vi har ett sådant system som skyddar dem som är behövande.
När man ska hyra bostad, köpa bostad, fixa med bank mm är det oftast trubbel. Det tar lång tid och man verkar mest vara till besvär.

Man får alltid blicken, undra varför de lever skyddat? Många bemöter en väl men just krånglet gör mig less. Även jobbigt att behöva vara den som måste "fly" och gömma sig. Jag är inte gärningsman, jag är inte straffad. Men jag är målsägande.
Familjen får lida mer än vad många tror. Många frågor kommer upp. Ska barnens namn finnas med på listor? Ska tele nr vara det? Ska de få fotograferas med de andra?
Det vill inte jag ta ifrån dem, de är barn och jag vill att de ska leva så normalt som vanligt. Men vissa saker ger jag inte ut till vem som. Jag är rädd om mig själv, men framför allt om mina barn.

Jag klagar inte men undrar ibland om systemet inte borde kunna fungera bättre ibland. Tro mig, jag är tacksam för all hjälp och ångrar inte en sekund det jag gjort, anmäla och anta en ny identitet. Bara jobbigt för familjen många gånger. Puss på er.

Hade ett bra möte med Becka, Inka och Nadine igår. Blir ett roligt och givande samarbete tror jag. Tack tjejer för ny kraft....Becka sa åt mig att det lyste i mina ögon när vi pratade om Novahuset och planering. Ser verkligen fram emot hösten....
Det var även kul att se ex kexet, han såg så lycklig ut. Det gör mig varm inombords. Äntligen är han tillbaka hos sin livs kärlek igen med en liten krabat i magen. Jag är säker på att Theo tittar ner på dem och ler och ser fram emot ett syskon. Jag vet att han finns där, där uppe bland änglar, fågelsång och goda människor.

Idag har jag avverkat en härlig dag på stranden med underbara Nina, hennes söner och Alma. I morgon blir det detsamma, mina flickor och förhoppningsvis Nina med söner. Nu är vi hos svärfar och fru, deras nyfödde son och storebror. T:s bror med tjej samt lillasyster är också här, härligt familjekalas. Barnen leker och hoppar studsmatta, vi har fått underbar mat och efterrätt. Får jogga hem nu, träningen har gått förlorad denna kväll:)

Hoppas ni mår bra och att solen lyser på er. Njut av värmen, ljuset....då orkar ni hösten och vintern bättre.
Föresten blev jag sjuuuukt sugen på en bebis till när jag såg och kände på söte Robin som nu är en vecka. Hormoner:)

Kram P

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se