onsdag 19 augusti 2009

Många yttrar sig

Helt rätt beslut, kammaråklagaren Rolf Hillegren får inte utreda sexualbrott (eller vill inte själv som jag med läst).
Jag har följt debatter och läst vad många tycker ang Hillegrens yttranden. Många går på min linje, att våldtäkt faktiskt begås även (mest) inom relationer (el bekant) och utan våld.

De som inte är på min linje skriver saker som jag blir upprörd/berörd av.

"Våldtäkt är ett sånt hårt ord, varför inte kalla det överraskningssex"
VA? Hur tänker du nu? Överraskning, har inte det en positiv klang?

Många har även skrivit att tjejer anmäler falskt, alltså hittar på. Absolut det har hänt men hur vet man att det är falskt? Tjejen kanske är rädd, skäms eller av annan anledning drar tillbaka sin anmälan. Om det nu händer att tjejen får upp fallet i rätten kommer det definitivt visas där om gärningsmannen är oskyldig. Eller innan hos polisen. Att kunna ljuga så mycket för olika personer måste vara otroligt svårt. Om allt nu är lögner, hur ska man kunna hålla reda på allt. Någon gång skulle sanningen komma fram.
Sen vet jag att det är jätte jobbigt (men värt det) att genomgå dessa förhör och rättegångar. Man vänds ut och in, får berätta ALLT om en själv. Det slipper förövaren ofta....lustigt det där.
De pressar en och vänder och vrider på frågor så man blir helt paj i huvudet. Så om man skulle ljuga kommer det fram. Till och med jag som pratade sanning blev helt yr i huvudet och fick lustiga tankar.

Ett till yttrande handlade om att tjejer faktiskt kan ändra sig i efterhand. Såklart, det kan väl alla. Men tror man vet om det rör sig om ånger eller våldtäkt. Jag har ångrat mig med killar, men har även blivit våldtagen. Jag vet skillnaden. Men kan hålla med om att gränsen kan vara hårfin och bevisen viktiga för ett fall. Mycket runt om spelar in också i dessa fall som fylla mm. Som om tjejen är så full att hon inte kunnat säga nej mm. Våldtäkt alltså....
Han som kom med yttrandet skrev vidare "Att bli anklagad för våldtäkt, hämtad av polis på jobbet, förhörd, omskriven i media osv. bara för att några dagar bli frisläppt för att tjejen ändrade sig och erkände att hon hittat på alltihop, är det så j**a skoj? Är det "collateral damage" man får ta, eller?
Mitt svar jag gärna hade velat säga är "var glad att du blev fri och att hon erkände" och "tror du att det är så j.... kul att bli våldtagen och inte trodd"? På nåt sätt ser jag hellre att en oskyldig tas in en gång för mycket än en för lite. Att en skyldig blir fri. Som sagt så litar jag på att sanningen kommer fram och att polis och rätten får göra sina jobb och gör det bra.
Tror absolut inte det är kul att bli oskyldigt dömd men med tanke på alla de våldtäkter som inte anmäls så.....
Känner mig lite hård nu och ibland kanske inte det jag skriver läses/förstårs "rätt", som jag menar det. Jag tycker absolutb det ska vara straff för den som hittar på med såklart, om det nu visas vara så.

Avslutar med en mening jag läste ur Malin Wollins blogg. "Jag undrar just om Rolf skulle se det som dålig etikett om han blev älskad i stjärten mot sin vilja. Utan våld alltså."

En ny dag avklarad, blev en pizza nu ikväll och god glass i solen efter Almas skola....mums. En moffardag, kanske en power walk i morgon:)
Nu mitt älskade bachellorette, wow love.

Kramar P

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se