måndag 17 augusti 2009

En tanke


Min goa vän Nina och jag

Lunchen hos Nina med familj
Mina sötisar i poolen
För några dagra sedan skrev jag om att vi borde bli bättre på att tycka om , vara stolta och ta hand om oss själva. Som en kommentar fick jag några rader jag fastnade för.
En kvinna skrev dessa kloka ord till mig som hon fått höra.

"Du ÄR rätt". Inte att jag alltid gör, tänker, tycker eller säger rätt... Men jag "ÄR" rätt, som den jag är. "

Så sant, mina handlingar eller val kanske inte alltid är de bästa, men jag (vi alla) är rätt. Ska ta med mig dessa ord i framtiden, tack för dem Madeleine.

Nu är första skoldagen slut för Alma och tack gode Gud, det gick bra, hon fick vänner och stortrivdes. Som förälder var det stort och nervöst och många frågor cirkulerade i mitt huvud. Tänk om klassen är så tajt och inte tar emot henne på ett vänligt sätt, tänk om inte fröken och skolan är bra. Men jag och framförallt Alma är så nöjda. Hon fick sitta bredvid en kille, Theo.

Vi har tillbringat dagen med syster (moster till barnen) och senare åkt till barnens morföräldrar där Erikas kille och min andra syster dök upp. En middag jag stod för idag, händer inte varje dag:) En god efterrätt väntade också, det var vi värda efter dagen.
Morfar läser saga nu och tror Alma somnar som en stock, igår var hon nervös så hon var vaken till över tio.
I morgon väntar styrelsemöte med Novahuset.
En dikt jag hittade i en bok som kommer finnas på våran nya hemsida inom en vecka då den lanseras:)

”We are here to listen…
Not to make mirakles

We are here to help women discover what they are feeling…
Not to make the feeling go away

We are here to help a women identify her options…
Not to decide for her what she should do

We are here to discuss steps with a women
Not to take the steps for her

We are here to help a women discover her own strength…
Not to rescue her and leave her still vulnerable

We are here to help a women discover she can help herself…
Not to take responsibility for her

We are here to help a women learn to choose…
Not to keep them from making difficult choises

WE ARE HERE TO PROVIDE SUPPORT FOR CHANGE

C.Parsons 7/78 Wife Abuse Crisis Service, Memphis TN

Den berättar bra om verksamheten och vad ideelt arbete handlar om. I morgon ska vi fylla i sju ansökningar, pust. Håll tummarna att vi får pengar och kan driva verksamheten som vi vill. För tjejer och kvinnor därute, samt i framtiden även för killar/män. Det är vår vision. Övergrepp är övergrepp för ALLA människor, vita, svart, hetro-bi-homosexuella, kvinnor och killar. Jag hoppas vi kan driva detta så alla kan få rätt hjälp, just nu får vi skicka vidare de vi inte kan ta emot/har kunskap att ta emot. Men att samarbeta är bra, samverkan är så viktigt mella de olika verksamheterna.

Nu blir det lite friidrott:) Saknar min lilla Ella som är iväg med T.

Igår skrev jag att jag fått fina ord av min vän Nina, idag fick jag (Alma) ett från Alexander (Helena, Almas gudmor hade skrivit då han bara är 1 1/2 år:)). Det var ett lycka till mess på första skoldagen. Små ord kan göra så mycket. Tänk på det, det är inte svårt, inte jobbigt och det ger så mycket. Både att ge och att få!

Jag är glad, stolt idag och älskar min skol-Alma. Första skoldagen...:) Kan inte fatta det när jag blickar tillbaka på de åtta år som gått.
Vår uppförsbacke har lett oss hit, till lyckliga dagar där kärleken är viktigast och vi bara kan njuta av att leva, tryggt med varandra.
We made it och det är vi fasiken värda!
Kram på er alla fina

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se