fredag 21 augusti 2009

Novahuset

Nu är äntligen nya hemsidan färdig, http://www.novahuset.com/ . Ni kan nu välja att stödja oss i vårat fortsatta arbete mot de sexuella övergreppen genom att bli medlemmar. Det kostar ingenting, men för oss betyder det mycket. Antalet medlemmar styr hur mycket bidrag vi kan få, vilket i sin tur hjälper oss att hjälpa fler som blivit utsatta för sexuella övergrepp. Tänk att en så liten och enkel insats från din sida kan göra så mycket. Gör slag i saken, tänk inte bara utan agera:)

Från nya hemsidan, ordföranden (jag) har ordet.

Vi ser att både sexualbrott och våldtäkter ökar och nästan varje dag kan man läsa om våldtäkter i media. Många har åsikter om sexuella övergrepp, hjälpen till de drabbade och hur man kan förebygga problemet.Jag anser att vi måste lyfta frågan, diskutera med barn/ungdomar redan i tidig ålder. Att de har rätt till sina kroppar, att säga nej och om de varit med om något hemskt ska de veta var de kan vända sig.

Det finns idag många myter om sexuella övergrepp/våldtäkt. Attityderna kring detta ämne är skrämmande. Att man får skylla sig själv om man är för full, har haft sex med många eller inte beter sig som man "ska" efter övergreppet.Jag anser att det ALDRIG är kvinnans/mannens fel om man utsätts för övergrepp. Du har alltid rätt att dra dig ur i sista minuten, du ska kunna följa med någon hem/gå hem själv på kvällen, du ska kunna klä dig som du vill. Är inte detta självklart??? Tydligen inte för alla.

Det sexualiserade våldet förekommer i alla åldrar, samhällsklasser, bostadsområden och yrkesgrupper. Det finns många attityder och myter även kring detta. Att offrena är si och så och gärningsmannen likaså. Det finns INGA mallar över hur man ser ut mm. Det kan hända oss alla.Diskussion och föreläsningar i skolor är ett viktigt redskap. Likaså att kvinnor/män som jobbar med de drabbade får mer kunskap om hur de ska bemöta dessa människor.Det är viktigt att de som utsätts för övergrepp får tillfälle att bearbeta den svåra upplevelse som en våldtäkt/andra sexuella övergrepp eller kränkningar är, så att de får möjlighet att återfå sitt självbestämmande och gå vidare i livet. Jag och säkert många med mig kan ibland tycka att det kan vara lättare och skönt att prata med någon utomstående, särskilt i dessa fall. Då kan Novahuset förhoppningsvis hjälpa den som behöver eller i annat fall ge information var man kan vända sig.

I Sverige anmäldes år 2007 12 921 sexualbrott och 4 749 våldtäkter.I Östergötland var siffrorna samma år 562 sexualbrott och 214 våldtäkter, vilket är en ökning med 20% respektive 59% de senaste fem åren.
Många anmäler inte de våldtäkter de utsatts för. Vi vet att mörkertalet är stort, ofta brukar man räkna med 80% (även om man säger att endast 5–10% av alla sexualbrott anmäls). Särskilt stora beräknas mörkertalen vara i de fall kvinnan känner gärningsmannen. De som anmäls är i första hand överfallsvåldtäkterna. Något annat som många tror är att det vanligaste är de överfall som sker med någon okänd. Statistiken visar något annat, att de som utsatts för övergrepp har en relation eller är närståede till gärningsmannen.
Både kvinnor och män utsätts för övergrepp och gärningsmannen kan både bara kvinna och man. Statistiken visar dock att kvinnor som våldtas av män är det vanligaste och är ett stort samhällsproblem. För mig är alla övergrepp övergrepp och "offret" ska få den bästa hjälp som möjligt, oavsett kön och sexuell läggning.

Jag hoppas att vi på Novahuset kan få fler att lyssna, diskutera och göra något åt problemet. Stöd oss gärna i vårt arbete genom att bli medemmar, volontärer eller ge ekonomiska bidrag. Vi är tacksamma för varje liten pusselbit.Tack för att just DU vill kämpa med oss mot sexuella övergrepp.

"Ingen kan göra allt men alla kan göra något"

Jag vill främst tacka dessa underbara människor för att de hjälpt mig under en svår tid och fått mig gå vidare, hitta tillbaka till mig själv och klara av det jag gör idag. Hans och Tore (målsägarbiträde/åklagare, Göran (polis), Gunilla och Juno (Kvinnohuset), Ingrid och Katarina (Frideborg), Olga, Lina och Ulrika (Team för våldtagna, Alla kvinnors hus), Karin (bup), alla mina vänner jag träffat i "grupper", vänner och familj och sist men de viktigaste i mitt liv, mina döttrar Alma och Ella. Tack ni alla för hjälpen tillbaka!

Ett extra tack till Sara (tjejjouren och RB) och Olga (team för våldtagna,STHLM) för all hjälp med att starta Novahuset. Ni är guld värda!

Vill även tacka min underbara kusin som hjälpt oss med hemsidan gratis, du är bäst och har ett gott hjärta!:)

Bli medlemmar nu http://www.novahuset.com/

Kram Paulina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, hej!!
Vilken fin hemsida ni har fått!!

Jag har skrivit om den på min blogg, hoppas fler går in och blir medlemmar, precis som jag gjorde!!

Vill också bara säga att jag tycker ni är jätteduktiga som gör allt det här.
Tänk att det finns så hjälpsamma och härliga människor!!

Stort lycka till!!

// Kram Marie

bloggare på icedaniel.se sa...

Jag blir så trött närman inte tar kvinnors problem på allvar. Der behövs bättre sexualundervisning i skolan.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se