tisdag 19 maj 2009

Våld mot kvinnor

Ibland när vi har föreläst har vissa frågor och kommentarer kommit upp, som det händer inte på vår skola, tjejer anmäler falskt och det händer inte vem som helst.

Jag anser att alla där ute är potensiella "offer" (drabbade, gillar inte offerklangen) samt potensiella våldtäktsmän (finns även kvinnliga men riktar in mig på männen då de är fler i statistiken). Med de menar jag inte att alla män våldtar utan jag menar att vem som helst kan vara en våldtäktsman. Det syns inte på utsidan, lika lite som det syns på den utsatta. Det står inte skrivet i någons panna... Det kan hända oss alla! Från alla klasser, ursprung mm. Det vanligaste är att man utsätts för övergrepp av någon man är bekant med.
Det sägs att i genomsnitt har en i varje klass någon gång utsatts för någon form av sexuella övergrepp, men det händer visst inte i vissa skolor/arbetsplatser....eller hur. Men får väl säga, tur för dem då. Undra hur de gör?

I en studie (4000 elever i års 3 på gymnasiet har svarat på enkäten)av Gisela Priebe visar resultatet att oönskade sexuella kontakter är mycket vanliga bland unga. 2/3 av tjejerna uppger att de varit med om det, motsvarande 1/3 av killarna. Många flera gånger och de om varit med om de allvarligaste brotten (samlag, anal-oralsex) var utsatta på flera sätt så som fotografiering eller filmning. 40% av förövarna var någon i ungomarnas egen ålder. Skrämmande siffror va?

Det här med att anmäla falskt var jag också tvungen at kolla med poliser som jobbar med detta. Vilket visade sig vara väldigt ovanligt (inte helt oväntat) Samtidigt svårbedömt, en tjej kan dra sig ur i sista stund och ta tillbaka anmälan. Men vem säger att det då var en lögn? Hon kanske inte fick tilltro till polisen, hon kände kanske skuld och skam, hon vågade kanske inte gå längre pga hot. Det finns många orsaker. Tyvär ser och läser många tidningar där våldtäkter inte klaras upp mm. Det kan ha väldigt stor betydelse tror jag.

Samtidigt vet jag att det är svårt att få någon fälld för våldtäkt idag, hur ska då någon som är oskyldig kunna fällas...finns nästan inte för mig. (men självklart finns undantag överallt)
Varför skulle någon anmäla falskt? Det är en jobbig process som tar väldigt lång tid. Man vänds ut och in, man blir borta från jobb mm. För pengar? Det finns inga pengar och hämta, kan röra sig om 50000 kr för att ha tagit något år. För hämnd? Polisen kräver bevis och ljuger man hittar de inga.
Jag tycker att det är viktigt att anmäla, för att förövarna ska åka dit, för att inte fler blir utsatta, för att problematiken ska synas (få bort mörkertalet som idag ligger på ca 80%)men framförallt för sin egen skull. Att få upprättelse. Med bra hjälp och stöd fixar man det, det finns bra poliser och advokater samt jourkvinnor som stöd.

Det jag länge önskat och velat var att starta en verksamhet för dessa människor som usatts, det är nu verkligt. Novahuset är igång och nya hemsidan snart uppe, tack älskade kusin Andreas!!!
Dessa människor måste ha något specifikt ställe att vända sig till och det ska inte vara beroende på var man bor vilken hjälp man får. Hoppas på fler såna här "team för våldtagna". Tack också Olga på "team för våldtagna" i Stockholm (det enda som finnsi Sverige) och Sara på tjejjouren i Norrköping för ALL hjälp så detta blivit möjligt. Ni är förebilder och underbara tjejer.

Vissa tror/tycker säkert (dessa fördomar och skitsnack igen) att jag gör detta för att synas, bekräftas mm. Det kanske är lite bearbetning i det, att hjälpa andra men jag brinner för detta och gör inte detta för min skull utan jag gör det för alla där ute. För att visa att "normala" vanliga tjejer kan råka ut för detta samt att man inte ska skämmas för det då ansvaret ligger på förövaren.
Det är ett otroligt stort problem och blir arg när det inte finns tillräckligt med hjälp för dem där ute. Vet själv hur det var. Nu har det varit mycket fokus på mig, min historia, både i tidningar och tv men nu vill jag lägga fokus på framtiden, Novahuset, de utsatta, att hjälpa och förebygga.
Att visa att det finns hopp och att en rättegång kan vara något bra. Kan jag bara få en enda tjej/kvinna där ute att må bättre har jag lyckats.

Hoppas fler vill kämpa med mig, INGEN KAN GÖRA ALLT, MEN ALLA KAN GÖRA NÅGOT
och man brukar väl också säga MÅNGA BÄCKAR SMÅ

Sprid ut Novahusets namn, man kan ha blivit utsatt nyligen eller för flera år sedan, vilja anmäla eller inte. Det är alltid ditt val, vi är där för att stötta.

Sophies våldtäktman (42 åringen) blev igår dömd för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning och för en våldtält på en 16 åring. 3 år blev det. Sophie blev bara 15 år, vila i frid. En viss upprättelse men lite tanigt straff eller? Ute efter 2 år.
Idag läser man säkert om något nytt mål....så vi alla som kämpar mot detta behövs!

Kram P

2 kommentarer:

Sofia sa...

Usch vad hemskt att det är så många! Men självklart tycker jag att man ska anmäla. Annars händer det ju inget..

Jag tycker det är bra att du skriver om detta! Tror många blir skrämda av de som du, som vågar och vill hjälpa andra.
Dock lästa jag här ett par 3 gånger innan jag "vågade" kommentera..

Hoppas allt är bra med dej annars!
Kram!

Erica sa...

Starkt av dig att berätta! Det är viktigt det du gör!

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se