måndag 15 juni 2009

Så trött på att ta skit

Fick en kommentar idag som jag inte egentligen vill kommentera men känner ändå att jag vill det. En gång för alla, jag vill inte ta åt mig någon ära för att "han" fick 14 år. Ära? Finns det något ridderligt i detta? Jag var nominerad i efterlyst pga av att en vän skickade in mig, för det jobb jag gör nu, inte pga händelsen. Att jag vill hjälpa andra.
Tycker du själv att man ska nomineras för hur hemskt man mår, är det nån tävling? Det är många där ute som mår dåligt, man kan aldrig jämföra någons sorg mot någon annans. Det finns tyvär MÅNGA kvinnor som upplever det vi gjort, både i dagar och år. De kanske har de värre. Vi är inte ensamma. Vi är många som lever med skyddade uppgifter, får fly och gömma sig, får hjälp med kontrakt mm. Är det ena bättre än det andra? Vissa tvingas se på när sina barn våldtas, när sin man dödas, blir våldtagen och torterad själv, länge. En eller hundra gånger , det är hemskt i båda fall. Inte antalet som räknas, det är kränkningen. Det märks att du inte jobbar med detta!
Vi kan aldrig veta hur någon annan känner, vissa klarar sig bättre än vissa men betyder det att det är mer rätt eller betyder mindre för det? Jag har barn med honom så på det sättet förföljs jag dagligen men jag väljer att se det på ett annat sätt, vända det hemska till nytt hopp och nya vägar. Man måste kämpa för att ta sig upp! Våra barn är mina och Teds, vi är en ny familj som väljer att se möjligheter istället för att fastna i tomma intet.

Media tolkar och skriver det som säljer, det är fakta. De har även skrivit att han vara oskyldig. Är det sant för det står där? Jag levde i år och var rädd, hoppades att han ändrat sig. När jag fick veta att han fortsatt ville jag främst ge den kvinnan stöd i rättegången med att vittna mot honom. Om två berättar samma sak är chansen mycket större att han fälls. Då anmälde jag även för min skull, för att få ett avslut.
Det är inte alls säkert att det hade hållit i hovrätten om vi inte varit två, då det kom fram många nya bevis rörande henne.
Det är ingen som ska ha nån ära, tycker det är fel ord. Hon har gjort ett jätte jobb och är stark som anmälde likaså jag. Hur sent det än var. Det finns många där ute som gått vidare, som jag tycker är starka på sitt sätt trots att de inte kommit "fram" och anmält.
Media ville länge ge betalt för att höra våra historier men jag ville inte. Då fokus skulle hamna på händelserna. Nu har min mening varit att "lansera" Novahuset, visa att vanliga tjejer kan råka ut för det och att man inte ska skämmas. Sen har de så klart skrivit om det som hänt och valt överskrifter som lockar. Hade den andra kvinnan velat göra detsamma hade jag stöttat henne men hon orkar inte just nu.
Jag har gjort detta för att hjälpa andra, få igång Novahuset. Inte för att få nån ära! Så himla larvigt, omoget, ogenomtänkt och sårande och säga så. Om du visste vem jag var och hur jag bryr mig hade du aldrig uttalat dig.
Jag tycker det är sorgligt att människor har så mycket och säga om andra, i stället för att göra något vettigt. Det gör dig lika oförstående som "han".

Nu ska jag ägna kvällen åt barnen, mår bättre trots detta påhopp och de får mig alltid lycklig.

Det finns ingen vinnare i detta, jag önskar vi alla kan få tillbaka hoppet och ljuset igen, mest den andra kvinnan. Människor som dömer andra har inget hos mig och hämta. Jag vill inte låta hatisk men blir oerhört sårad av sånt här, försöker förklara min sida av historian. Hoppas du kan ha förståelse och se det på ett annat sätt efter detta och fortsätt stödja den andra kvinnan och lägg energi där det kan hjälpa. Hon är värd all hjälp och önskar henne all lycka och att hon ska hitta ro igen.

P

11 kommentarer:

Elisabeth sa...

Önskar att du skullle slippa sådana inlägg vännen. Vi som finns i din närhet vet att du står för det som hänt och varför du valt att gå ut offentligt. Det du gör är så oerhört modigt att det sticker i ögonen på andra, det är inte många som har din styrka! Kommer alltid att finnas vid din sida!

Anonym sa...

Tycker att det var sorgligt att läsa kommentaren från denna väninna. Ett obalanserat och oförstående sätt att förhålla sig. Jag har själv levt med en man i en liknande relation under två års tid som jag tog mig ur för ett par år sedan. Det går aldrig att väga vem som har haft det värst. Jag är dock väldigt stolt över ett sånt mod att man vågar tala om vad man erfarit och att även vågar anmäla och sedan dessutom fortsätter arbeta för att hjälpa andra i liknande situationer. Hur dessa situationer sen formuleras i media är främst beroende på att sk "sensationsnyheter" och smaskiga "sensationsrubriker" får? läsare, detta förkastligt och osmakligt. Du gör mig stark och stolt Paulina, mina tankar till dig ikväll!
TeaterAnna

maria sa...

Hej vännen!!!

Du Kommer alltid att finnas i mitt liv och i mitt hjärta. Tycker så mycket om dig. Jag beundrar verkligen din styrka i allt du gör. Låt inte de dra ner dig, som inte har nått bättre för sig än att kasta skit på andra utan att tänka sig för. De är de inte värda.

En stor kram på dig från din eviga vän Mia

Inka sa...

Håller med i ovanstående kommentarer. Jag har ju precis träffat dig och aldrig känt att du försöker ta någon "ära" från nån annan. I allt jag läst om dig tycker jag att det framstått väldigt bra hur det ligger till. Det krävs ett oerhört mod för att göra det du gör. Det krävdes också ett oerhört mod av den andra kvinnan när hon anmälde. Men som du sagt så finns det ingen vinnare i det här. Jag skulle bli förvånad om den andra kvinna står bakom orden av Camilla.

Stå på dig. Du är så himla bra.

Kram

Erika sa...

Älskar dig syster! Puss

Anonym sa...

camilla hur kan du spyr ur dig all denna galla, vem e du till att göra något sådant, vem ger dig rätten att trycka ner någon annan i skorna,
att paulina har valt att gå ut me sin berättelse är ju bara bra. att din väninna mår så dåligt att hon inte orkar respekterar ja fullständigt. oh ja tycker du borde respektera paulina att hon har styrkan oh modet att våga berätta. det J utsatte paulina oh din väninna för e helt förskräckligt oh det är inte mer synd lr mindre synd om någon av offren,
din kommentar e oerhört infantil, egentligen borde inte din kommentar vidare kommenteras, men när någon skriver elakheter om allas vår paulina kan ja bara inte sitta tyst oh vara passiv. ingen, INGEN gör såhär mot min svägerska, ja beundrar oh ser upp till henne till 1000%. hon e bland dom starkaste människor ja känner, oh du paulina vi- din familj står alltid bakom dig oavsett vad. glöm aldrig de, vi alla älskar dig till max!
jag är stolt över att få ingå i din familj, min bror kunde aldrig ha hittat någon bättre tjej än du.
kärkek&respekt till dig, du fina, fina. älskar dig.
/Linn

Helena sa...

Jag tycker den där kommentaren är fel ur så många aspekter att jag knappt kan formulera mig. Den känns bland annat väldigt missriktad. Det är mannen som förtjänar den där ilskan. Inte du Paulina. Och det känns som att den där kvinnan så fatalt har missuppfattat varför du jobbar med det här. Paulina du är en förebild för så många! Låt dig inte påverkas av den där kvinnan, för hon förstår inte bättre! Lyssna på alla oss som stöttar dig och beundrar dig för ditt mod!

Många många kramar från Helena

Anonym sa...

Ja vad ska man säga...Jag tror inte att alla klarar av din ärlighet... JAg beundrar den... Jag levde i ett förhållande i 17 år.. där jag utsattes för psykisk o fysiks misshandel... Jag hade nog aldrig själv klarat att lämna honom...Han lämnade mig...O nu är de snart 2 år sedan... O de tar tid att läka... O frågan är ju om man någonsin blir helt hel...Vad nu de är?? Men en del av de är ju att skriva o dela med sig av de man varit med om...
JAg tycker att du gör de så bra...O jag tror även att de ger många andra mod att ta steget till ett värdigare liv...

//M
http://ahvarforinte.blogg.se

Anonym sa...

Vad är det för fel på många människor idag??? I detta fall anklagar o hoppar du på någon som redan har det tillräckligt jobbigt.
Vad vill du uppnå med detta? Jämföra vem som haft det värst , tycker du inte att båda har/haft det jävligt jobbigt.
"Bara 4 månader med honom"!! Tog skiten slut då menar du eller?? Inte vad jag upplevde som varit väldigt nära i denna tragiska händelse hela tiden.
Gör inte P det absolut bästa man kan göra i detta fall , försöker motverka o stötta kvinnor som råkar ut för dessa ynkliga varelser? Går vidare , har ett liv igen.
Vad gör du själv?

Till den andra tjejen som hamnade i lilla J:s sjuka värld - önskar dig all lycka , trygghet o glädje i världen.

En riktig MAN

A sa...

Åååååå, jag blir så arg! Jag hade inte tänkt kommentera ö.h men jag kan inte låta bli. Vad är denna Camilla K för en människa? Inte läskunnig verkar det som iaf...jag har läst mycket av det du skrivit och även sett dig på efterlyst. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte få det till att du på något sätt försökt få ljuset på dig! Jag tycker du har varit väldigt tydlig över hur det var när du anmälde.
Jag funderar oxå på om hon verkligen tror att du blev nominerad för det som hänt??? Hur skulle det se ut, om man blev nominerad för hur mycket hemskt som har hänt en på livets resa?! Vad jag vill säga är väl egentligen att du ska försöka att inte bry dig om den här människan, vilket säkert är omöjligt. Men du har stort stöd av många andra, både vänner och 'okändisar', som jag själv, och jag hoppas det kan väga upp lite grann. Kram A//

Anonym sa...

Jag blir så jäkla förbannad av Camillas inlägg/kommentar. Läste den förut, ilskan kokade i mig och gör det fortfarande. Håller med det som skrivits innan, ni har sagt det jag tänkte på. Tack för att du finns Paulina! Ditt stöd betyder allt! Du är helt underbar! Hoppas du vet det. Jag är sååå impnerad av dig. Kram V

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se