onsdag 17 juni 2009

Gudföräldrar (faddrar)

När man får barn och de ska döpas kommer man till ett val, vem ska vara gudföräldrar (faddrar som det idag heter)?
Förr var det väl så att om något hände mamman och pappan något skulle gudföräldrarna ta hand om barnen. Idag är det ofta inte så, det finns mor och farföräldrar mfl.
Idag ska gudföräldrarna stå för någon form av gudfruktig anda.

Men var är våra barns gudföräldrar idag, när jag behöver svar på frågor som bara en 7 årig tjej kan fråga. Vart är ni med ert tuktande om Gud?:) Alma frågar mycket som rör hur man blir till, vad som händer när man dör, om Gud kan höra henne när hon viskar, om han alltid ser henne. Hur länge han har suttit där uppe i himlen. Vad säga?
I need help! Var är ni när jag behöver er som mest?

Vi kommer inte från någon kristen familj (mer än att vi är med i svenska kyrkan). Vi har heller aldrig sagt vad man ska tro på eller inte, tycker det är upp till var och en att ta det beslutet när man blir större. Men självklart svarar jag på frågor med eftertanke och ett önskedrömmande. Kanske att man kommer till himlen när man dör och man ses igen. Jag vet inte, lika lite som nån annan men jag önskar det är så.
Det är för tungt att tro annat, att det bara är slut. Almas frågor kring döden har varit svåra ibland och jag hoppas jag klarar det bra,hon vill ju bara veta att Theo fick sin födelsedagstårta, om han får cykla hur mycket han vill mm. Klart han får säger jag då!

Ni gudföräldrar, Martin och Helena till Alma och Johan och Marie till Ella, kom nu när jag behöver er. Svara på de frågor ni ska:) Kan jag lämna ansvaret hos er?:)

Vi har valt bra gudföräldrar (faddrar). Med Alma var jag själv och den närmaste stötepelaren var självklar som manlig gudförälder. Han hade hört mig klaga över värk, han hade varit med på första kollen, han kom upp till förlossningen när jag skulle föda och dagen efter för att se underverket. Han var som en stand in för "han" men utan kärlekskänslor. Jag behövde honom då som så många gånger innan. Han ställde upp utan att bry sig om hur jobbigt det var. Tack!
Martin med Alma dag 1 i livet, här är Alma med ett av paketen som innehöll bajen saker, en haklapp:) Hon fick sen mössa, halsduk, mugg, napp och strumpor också, med tryck såklart:)

Helena blev den kvinnliga gudföräldern, det var hon och jag om stod där framme i kyrkan som ett par:) En behövlig vän just när allt var som jobbigast. Guld värd!




Tack fina vänner för att ni var med mig denna dag, som kunde blivit ensam då bara en släkt var med (såklart) Men med min släkt och er där var allt perfekt.



Med Ella tror jag det var hon själv som valde sina gudföräldrar. För vem kan stå emot pappas bästa vän (även bestman), en lagom galen kille med lagom gosig "stor" mage som alltid busar med en, ger en chokladkex (bevis på bild ovan), låter en köra båten och hoppa studsmatta hur mycket som helst, kommer på alla kalas och som alltid blir lika glad när man kommer till jobbet, inga egna barn som upptar energi utan ger allt till våra barn. En famn som alltid är öppen för kramar. Marie hans flickvän är lika underbar hon, en mysig famn att krypa upp till eller busa hos. Vi gjorde Florida resan med dem och det var jätte roligt, både för oss och barnen. Jola som Ella säger och Marie är deras andra familj. Tack för att ni finns, ni är ovärderliga.


Idag är jag världens lyckligaste och stoltaste gudmor till Tuva, här med mig och tvillingsyster Livia. Saknar er, hoppas vi ses snart. Var alldeles för länge sedan. Tack för äran familjen Hammargren/Rosén. Puss

Så ni gudföräldrar, ta ert ansvar och hjälp oss frågande föräldrar och lär dem om allt de frågar, just nu döööör jag på allt snopp, snippa, döden och Gud.....:)

Nu lite solpromenad när jag hämtar barnen på deras sista dag innan SOMMARLOV

Kramar

1 kommentar:

kyrksyster sa...

Ett sånt jättefint inlägg!

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se