fredag 12 juni 2009

Än en gång är enskilda personer domare

Ingen har väl kunnat undgå mordet på femtonåriga Therese, där två jämnåriga sitter häktade. När något sånt här tragiskt händer är de där enskilda personerna som vet allt och bäst snabba med kommentarer och dömande. Känner jag igen alltför väl sen min historia cirkulerade i media. Är han oskydig och kvinnorna ljuger? Varför gick dem inte bara? Får de skylla sig själva?
Låt bli att dömma, låt rätten, advokater och polis göra det de kan bäst, deras jobb. Vi får hoppas vi får ett svar, för allas skull.
Man kan förstårs tänka, hur kunde det bli så fel? Men att döma hjälper varken en själv eller andra. Just nu vet vi inget.

Ingen av de anhöriga, varken till offret eller "de misstänkta gärningsmännen", har det lätt nu. Jag tror inte någon av de misstänkta heller tar det med en klackspark, vare sig de är skydiga eller oskyldiga. Det är ju mord vi pratar om.

Jag tänker på familjerna som drabbas och hoppas personliga hot och kommenterer läggs åt sidan. Att människor förstår och visar hänsyn i denna svåra stund.
Rättvisa kommer säkert segra, men vann någon? I detta fall finns det bara förlorare, ingen går segrande ur detta. Människor har mist sina barn, syskon och vänner på både sidor. Men på Therese sida är det föralltid.
Jag skänker dem en tanke! Idag verkar det som hela Sverige gråter för Therese, så som det regnar.

Så hedrar du Thereses minne
Sms:a texten TESS till nummer 72950.
Kostnaden är 25 kronor som oavkortat går till Bris, Barnens rätt i samhället.
Observera att ordinarie trafikavgift för ett sms kan tillkomma, beroende på operatör
.

Kram

1 kommentar:

Erika sa...

Hej! Nu har jag tagit bort mig som admin på din sida så nu ska du nog kunna granska mina kommentarer innan dom läggs ut :P

Har en ny blogg nu, en egen så följ den istället för den andra nu.
Adressen dit är:
http://ehuya.wordpress.com/

Där kan jag ha dom inlägg jag vill lösenordsskyddade, i fall jag vill lägga ut bilder på barnen eller så :D

Puss o kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se