måndag 22 juni 2009

Namnsdag med mörka och ljusa nyheter:)

Två kvinnor har bragts om livet när gärningsmannen varit på permission, fy....vad gör vi av problemet?
Vissa kanske inte är värda permissioner. Ta mig inte för någon om är för dödsstraff och att man inte kan ändras. Tror absolut att man kan det, bara man själv har insikt med vad man gjort och att det är fel. Att man tar emot terapi i fängelset och visar sig "ändringsbar", då kanske nån permission kan komma, efter några år dock.

När jag precis läst om dessa kvinnor fortsatte jag läsa om en kille i 20 års åldern som blev våldtagen i helgen. Tycker det är viktigt att media tar upp att det förekommer även hos män, då mörkertalet lär vara mycket även där. Kanske ännu större. För hur många killar vill berätta för polarna att en man våldtagit en. Hur det än sker, vem man än är så är det hemskt och hoppas de drabbade får bra hjälp i sin bearbetning.
En kontakt jag har som jobbar med dessa frågor berättade nyligen att det vanliga nu är gruppvåldtäkterna samt att man lånar ut sin flickvän. En del av gruppvåldtäkterna begicks av killar på andra killar, det var "vanligare" än vi kan tro. Viktigt att även de får bra hjälp, Novahuset kanske ska utöka och ta emot alla? Känns väl bättre, man kan inte göra skillnad och alla är värda lika mycket hjälp. Finns nog ännu mindre hjälp till killar/män.

Sen läste jag om Stockholms mamman som misshandlade sina tre barn, lät dem ligga på bara fjädrarna i sängen, rev dem med glas mm. De hade en gång fått bo hos fosterfamilj pga vanvård, men kom senare tilbaka. Till vad? Jo vanvård. Hoppas barnen får stanna hos bra fosterföräldrar. Har ju läst en del om sådana med nu för tiden ang övergrepp mm.

I tidningar står det så mycket hemskt, men som tur var stod vädret på sista sidan och det var SOL och 20-25 grader hela veckan. Lovely!
Härligt att avsluta tidningen med ljus!

Förresten så ringde Juno, en vän som arbetar med hedersvåld. Hon hade varit på Norrtäljeanstalten och föreläst för kriminalvårdarna där. Vem mötte hon i sexbunkern? Jo "han", han har bytt namn igen. (har bytt namn ca 5 ggr när jag "känt " honom). Juno vittnade för mig och de kände igen varandra i finkan. Hon blev paff och sa hej, han gick iväg och tjöt. Why? Jo antagligen så alla i personalen skulle tro att ha blev ledsen och var ännu mer oskyldig än han redan är. Vilket de inte tror, I know!

Jag har namnsdag idag:)Fick en bra dag med mina flickor, sol och picknick. I morgon blir det playan med ny picknick.
I morgon får jag lägga upp bilder.

Kram

1 kommentar:

Erika sa...

Åh det har jag helt missat. Grattis på namnsdagen! Nu ska jag uppdatera min blogg. Är ju på Peace & Love nu och jobbar så är inte hemma fören natten och får då eller på dagarna när man vaknat till lägga in nåt inlägg om jag ska hinna. Har varit en toppenförsta-dag i alla fall! Skönt väder här med! puss o kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se