måndag 15 juni 2009

Mörkrets brunn

Idag har jag en jobbig förmiddag, det mörka drar ner mig och jag känner ingen ork, ingen vilja alls. Vakna med tryck över bröstet, ångest som var så stark att man nästan kunde ta på den, var irriterad och helt slut. Drömmar kan göra mycket, inatt fick de mig att följa med i djupet, i det mörka hålet. Jag ville bara dra täcket över huvudet, försvinna och vakna på nytt, pigg och glad.
Jag drömde om våldtäkter, inte bara en utan flera, jag drömde inte om en man, gärningsman, utan flera. Jag drömde inte om "vanligt" sex utan hemskt förnedringssex som mer liknade tortyr. Jag drömde om rädsla om utsatthet och mina näras tankar och hat riktat till mig. Att vara ensam! Det kändes så.
Alla jag bryr mig om hade i drömmen vänt mig ryggen, jag var ensam i en strid jag aldrig skulle klara själv. Människor jag älskade skrattade åt mig, hatade mig och försvann...
Än sitter känslan kvar och jag gråter. Känner mig så ensam just nu. Att människor jag älskar, som jag bryr mig om försvinner och inte älskar mig som jag är, är en av mina värsta farhågor.

Känns som kroppen krigar mot något den inte förstår, inte vet vad den ska strida mot. Just nu gäller det bara att hålla upp huvudet, att hitta de små solglimtarna i tillvaron. Tro inte jag inte värdesätter de i min närhet, att de inte får mig glad. Just nu är det för tungt att tänka på, de ger mig skuldkänslor gentemot barnen. Att en dag som denna inte vara den mamma de förtjänar, att inte riktiggt orka. Det är den värsta känslan jag kan bära. Om de bara visste hur deras mamma älskar dem, visst vet dem?

Jag hade mycket att göra idag, inget blev gjort. Jag laddar ny kraft, ny kraft tills barnen kommer hem.
Jag vet att som många gånger förr kommer en ny morgondag, en ny ljusning. Nu får jag hålla mig ovanför ytan tills den dagen kommer och hoppas inte natten följs av fler drömmar som etsar sig fast.
Jag ser det positiva med gråten, skönt att den kommer ur en.

Sen är jag j....förbannad på de personer som plundrat Theos grav. Alla hans nallar var borta igår när hans mamma kom dit. Förstår inte och kommer aldrig göra, hur kan man? Skäms på er. Nu vill jag inte ge er mer tid, det är ni inte värda.
(Vi får tänker som hans mamma, att Theo hämtat hem dem själv)

EN STOR KRAM, det behöver jag idag

15 kommentarer:

Carolina sa...

Skickar en styrke kram till dig gumman. DU är stark och DU har vänner som finns till för DIG, så är verkligheten.. försök att glömma den otäcka drömmen.. Inte lätt förstår jag. STOR KRAM!!

Camilla Källström sa...

Varför förtydligar du inte att det inte var pga av dig han fick 14 år?? Det var ju faktiskt inte du som anmälde honom!! Det var hon som LED i TVÅ ÅR!! Du i 4 månader! Det var HON som borde ha nominerats i "efterlyst"!! Det är HON som fortfarande lever som offer!! Hon dras med HANS skulder!! Hon får fortfarande inte ens teckna ett telefonabonnemang! JAG står för hennes mobila bredband!!
FÖRTYDLIGA DETTA INFÖR OMVÄRLDEN! Att i dina texter få det att låta som att han dömdes till 14 år pga av det han gjorde mot dig, tycker jag är smaklöst! Du skriver om din "olyckssyster" osv. Är du medveten om hur mycket ONT du gör henne genom att "ta åt dig äran" för något så smaklöst som detta?!
När tog du beslutet att anmäla honom egentligen ?? Jo, när processen mot honom redan var igång och du såg en bild av honom i tidningen. Du hade aldrig anmält honom om inte min väninna redan hade gjort det. Hur kan du profitera på detta?? och hur kan du med gott samvete utnyttja hennes historia och få det att låta som att alla vidrigheter hände främst dig??
Visst är det bra om du vill hjälpa andra som hamnar i denna sits.. men fatta att i en enda persons fall orsakar du så mycket skada att det inte rättfärdigar det du gör vare sig i din verksamhet eller blogg på nätet. Jag skulle skämmas om jag vore du och om du låter bli att publicera denna kommentar utan att korriggera dina inlägg i tidningar, tv och på internet, så kommer jag att göra det åt dig.
Hälsningar från en mycket förbannad väninna till "den andra kvinnan"

Inka sa...

Känner igen mig. Tänker på dig. Skickar lite styrkekramar till dig. Hoppas morgondagen för ljus med sig. Kram

Paulina sa...

Tack vänner.
Camilla, du sårar mig något frukansvärt. Detta är ingen tävling om vem om mår sämst. Jag har aldrig velat ha någon ära för detta. Finns ingen vinnare här

Rebecka Möller sa...

Oj Camilla verkar vara en liten människa. Vi som känner dig Paulina vet vad som hänt dig och varför du nu arbetar med det du gör. Att få det att låta som om du tar åt dig någon sorts ära kan bara vara ren och skär oförståelse som talar. Tycker synd om vänninan som också anmälde J, hon verkar inte ha förstående vänner omkring sig. Känner ingen som är så stark som du och tydligen skrämmer det de små människorna. Vi vet hur mycket du jobbat, vem som fått betala skulder osv. Det är så lätt att sitta hemma på sin kammare och ge andra skit när man inte vet bättre.

Ta bort den där kommentaren nu. Camilla är inte värd någon mer uppmärksamhet. Nu satsar vi på Novahuset och det som verkligen betyder något. Du gör ingen illa. Det vet du, det vet den andra tjejen som råkade ut för J, det vet alla med sunt förnuft.

Kämpa på tjejen. Vi är många som står bakom dig. Bakom alla kvinnor som behöver det. Oavsett om de råkat ut för en J i 2 veckor, 4 månader eller 2 år.

Love u

Elisabeth sa...

Camilla: Att du bara vågar! JAG nominerade Paulina för det hon har åstadkommit med sitt liv och det hon gör för att hjälpa andra. Om du nu är den andra kvinnans väninna, hur vågar du skriva så kränkande saker om en kvinna som varit utsatt för samma helvete som hon? Tiden är inte relevant, båda har varit med om ett oerhört trauma. Paulina väljer däremot att öppet kunna tala om det för att öka medvetenheten i samhället och för att hjälpa andra. Hon är ett ansikte utåt som vågar stå för det hon varit med om och en förebild för alla! Paulina har alltid varit öppen med att hon valde att anämäla när hon upptäckte att hon inte var ensam. Istället för att låta din väninnan stå ensam i rätten så stod Paulina upp för henne och lämnade ut hela sitt liv under dessa åren offentligt. Dessutom var hon gravid under rättegången. Eftersom det du skriver inte har en gnutta sanning i sig, så tycker jag att du ska sluta upp med ditt förtal!

Cissi sa...

Jag tycker att du Camilla, verkar vara lätt förvirrad. När (som sagt)blev detta en tävling? Och varför framför Du den andra kvinnans åsikter? Att J fick maxstraff var mycket tack vare Paulinas vittnesmål. Dessutom jobbar hon aktivt för att vara ett föredöme och hjälpa andra utsatta kvinnor. Det är viktigt att lyfta fram sådant. Tycker inte du det, Camilla? Din väninna har säkerligen haft flera chanser att uttala sig i saken J, om hon velat. Det konstiga är att DU talar för henne. Du är konstig. Stå på dig Paulina, du och de flesta andra vet att du gör ett bra jobb! Låt inte sånt där få dej att tappa fokus. Du är grym! Kramar Cissi

Carolina sa...

Oj, vet inte vad jag ska säga när jag läst den kommentaren, men det är iallafall dags att vakna nu Camilla!!
Paulina du vet att jag står bakom dig, sådana kommentarer får inte ta ner dig, du är stark. Skickar en kram till dig. Kämpa på vännen!

Anonym sa...

Usch, att man alltid ska behöva mötas av dessa oförstående, egotrippade, okänsliga människor!! Jag skriver som alla andra, Paulina du gör ett JÄTTEJOBB!! Fortsätt med det, och försök att strunta i dessa låga människor!!

// Stor styrkekram till dig från Marie

tilda sa...

hur kan en människa som inte känner paulina ens påstå en sådan sak.. som sagt var alla är väl offer för en sådan tragisk sak som hänt,det finns väl ingen vinnare i det här,tycker det va sjukt skrivet av dig camilla, vi som vet hur Paulina är skulle aldrig kunna ens tro att hon ville ha något att vinna på det här. hon är en stark tjej som vill dela med sig av det tragiska som hänt henne och många andra tjejer och för att visa att dom inte e ensamna om det. och det gott folk kallar jag styrka. Paulina stå på dig vännen det du skriver så fint och berör så mycket,, älskar dig min vän.. kram mathilda

Viola Arwin sa...

Du Camilla Källström borde skämmas om NÅGON! Paulina har ALDRIG i någon intervju eller något inlägg, tagit åt sig någon "ära". Hon blev nominerad för att hon har startat en kvinnorörelse som ska hjälpa andra utsatta kvinnor som varit i liknande situationer. Inte för att hon själv satte dit idioten.
Jag förstår att din vänninna mår dåligt och att hon fortfarande lider. Självklart så är det som hänt något som inte försvinner på en dag, ett år eller kanske ens en livstid. Men DU är hennes vän, istället för att kasta skit och onödiga kommentarer omkring dig kanske du borde stötta henne.
Ditt sätt att tala om kvinnor som gör något starkt i samhället, att försöka förnedra och ta bort självkänslan hos någon som kämpat så hårt, det är en av orsakerna till att kvinnor idag inte VÅGAR anmäla. Det är ett skäl till att föreningar som Novahuset behövs.
Ditt sätt att se på kvinnor är något som jag tycker att du borde söka hjälp för.
Att ens uttala sig som du gör är något som tyder på en extremt dålig bild av kvinnor överlag. Att säga en sådan sak, och att skriva något sådant till en kvinna som varit utsatt för ett sådant trauma, detta gör att mörkertalet ibland våldtagna växer. För vem vågar tala om sanningen om man får sådana hån emot sig?
Du borde vara stolt över Paulina, du borde visa henne respekt.

Sen det där snacket om fyra månader... De allra flesta våldtäkter är över på ngn timma, så då tycker du att alla tjejer som blir våldtagna i bara någon timma då mår dåligt över ingenting, eftersom en timma faktiskt är bra mycket mindre tid än 4 månader, för att inte tala om flera år? Det handlar inte om tid, utan om personlig uppfattning och den kränkning som man faktiskt blir utsatt för.
En våldtäkt idag kan anses som grov, och hänsysnlös om den så endast pågått i en kvart. OCh detta är inget som jag beslutat kring utan utbildade jurister. JAg skulle inte tro att du besitter mer kunskap inom ämnet än vad de gör. Ändå väljer du att ifrågasätta dem?

Tror du att Paulina fått ut någon miljon på att göra sina uttalanden? Tror du att hon gör det för sin egen vinnings skull? Hon tjänar inga pengar på vad hon gör, det hon gör är ett för nuvarande ideellt arbete. Som hono väljer att göra för samhällets nytta, för att skapa en debatt och för att lyfta ämnet. Inte för att få ngn slags personlig kick av att få vara med på expressens första sida, vilket du tycks tro.
Ärligt talat, Paulina är en av de starkaste människorna jag känner, hennes vilja och hennes kämparglöd är något som ska exponeras, så att det kan inspirera och lyfta andra.

Att henns arbete skulle skada din vännina nämnvärt är också något som jag ifrågasätter. Varför skulle hon bli olycklig för att ngåto gott kommer ur det onda?
Även om hon dras med skulder och hemska minnen från traumat, så ska du väl inte tro att Paulina lider mindre?
Man väljer själv vad man vill göra av sina erfarenheter. Både de dåliga och de bra. Paulina har valt att göra något som gagnar samhället och framtiden.
Så vad finns det egentligen att kritisera?!

Anonym sa...

Hej Camilla.

Det är nog få av oss som tror att din väninna och Paulina valt händelserna i sina liv helt och hållet. Att antyda att det är mer eller mindre synd om någon av dem, eller någon annan våldtagen, är rätt så lönlöst. Alla våldtagna/utnyttjade är offer för studen men efteråt kan man hantera det olika bra. Paulina har orkat att kämpa på, gå vidare och ge andra kvinnor stöd genom att figurera i media samt genom Novahuset. Hennes vilja att hjälpa andra är otrolig och det ska hon ha beröm för. Hon tar knappast på sig äran för det som hänt, tvärtom. Det som hänt är ingenting Paulina är stolt över, däremot använder hon det på ett positivt sätt.

I det du skriver känner jag en viss frustration hos dig över att Paulina fått uppmärksamhet för det som hänt och visst har hon kanske ibland sökt den uppmärksamheten, men varför har hon det egentligen? Jo, den uppmärksamheten har hon endast sökt för att hjälpa andra utsatta kvinnor på olika sätt. De eventuella pengar hon eventuellt skrapat ihop har gått rakt in i Novahuset. Är det egoistiskt?

Jag förstår bara inte varför du har all denna aggression mot Paulina. Det känns som om ni borde kämpa åt samma håll utifrån era erfarenheter. Du ska vara tacksam att din väninna OCH Paulina orkade stå upp för det som skett, de är mycket starka båda två. Någonstans väljer man sin syn på livet och vad man gör med det. Jag hoppas din väninna kommer ut ur offerrollen och ser livet i ett annat ljus tillslut. Det finns mycket i livet som gör det värt att leva även om det är otroligt svårt ibland. Ett bra positivt stöd från ens närmaste vänner och familj är ovärderligt. Jag hoppas du också kan hjälpa din väninna att komma ur gamla hjulspår och kanske en vacker dag hjälpa andra kvinnor som precis kommit ut ur utsattheten.

Det är bra att du skriver som du tycker, även att du skriver ditt namn, men jag tycker inte du bidrar med så mycket till diskussionen. Att kritisera är inte svårt, tvärtom. Det svåra är att hitta det positiva och framhäva det. Att dela med sig av erfarenheter och uppskatta det som bjuds är mycket större. Dock är mycket av det du skriver rent nonsens så jag bemödar mig inte att kommentera det. Fortsätt att stötta din väninna och uppskatta att det finns personer på denna jord som försöker hjälpa de som har det sämre. Det är inte dessa personer du ska lägga din energi på, men det förstår du nog.

/Andreas

Ingela Eriksson sa...

Kära lilla Camilla, jag ställer mig frågan vad som egentligen försegår i din hjärnverksamhet, om du har någon fungerande vill säga....!? För hur kan man överhuvudtaget komma med ett sådant påstående som att någon männsika tar skada av det Paulina gör??????? Hennes budskap och verksamhet går ut på att hjälpa och stötta andra kvinnor i liknande situationer och hur det får din väninna att lida ställer jag mig starkt frågande till.... Det låter mer som att du är bitter över att din väninna blivit skuldsatt tack vare svinet och att Du nu belastas för det och är på något sjukligt sätt avundssjuk på det Paulina nu åstadkommit! I mina ögon framstår du som fruktansvärt patetisk och ynklig när du försöker trycka ner någon person som redan lidit tillräckligt, snacka om empatilöst... Att nu din väninna vågade anmäla honom är mycket beundransvärt men alla kanske inte är så starka och efersom hon är så stark borde hon istället hjälpa Paulina eller kanske som du säger själv varit med i Efterlyst, för det är väl ingen som hindrat henne?! Beklagligt att hon har vänner som Du som trampar på människor som redan ligger.. Såna som du får mig att må illa, fatta att Alla inblandade är offer oavsett Vad eller Hur länge dom genomlidit skräcken.....

Cristian Boiardt sa...

Jaa du Paulina,vad ska man säga om detta inlägg??? Tycker det är starkt att hon skrev sitt namn till inlägget,förutsatt att det är hennes riktiga namn.Men där slutar det positiva.Jag har personligen inte sett eller läst en enda intervju där Paulina har "tagit åt sig äran" av J:s straff som det skrivs av Camilla.Spelar det nån roll förresten vem som fällde vad? Är inte det viktigaste ATT han sitter i fängelse med maxstraff för allt han gjort mot alla dessa kvinnor.
Camilla….Din vännina ska ha en stor eloge för att hon anmälde J så att han kunde fällas och dömas för allt han gjorde mot henne och Paulina.

Men sedan att komma med den helt absurda kommentaren "Det var hon som LED i TVÅ ÅR!! Du i 4 månader!"

Ja va fan,Paulina hade ju en ren drömsemester jämfört med Camillas vännina! 4 månader är väl ingenting när man blir utsatt för våld och övergrepp.Kan man ju göra stående på huvudet,NO PROBS!!!

Sen har jag lite svårt att förstå hennes bild av vad profitering är.Hon verkar se det som att Paulina springer runt i varje litet program och framhäver sig själv och tjänar massa pengar på det.De program jag har sett henne i är seriösa program som utför samhällstjänster och skälet till hennes nominering är väl för att hon har valt att använda det hemska som hände henne för att hjälpa andra som sitter i samma sits och inte vet hur de ska komma framåt.
Såvitt jag vet så åker hon inte runt i lyxbilar o springer på en massa kändisfester.

Att sedan din vännina dras med mycket skulder efter honom det är tyvärr väldigt olyckligt,men inget du kan lasta Paulina för och att du står för hennes bredbandsabonnemang är en fin gest från din sida,MEN som är DITT beslut och har absolut INGET med Paulina heller att göra.

Som många andra har skrivit så tycker även jag att du ska lägga din tid och energi på att hjälpa din vännina och inte spy galla över en människa som försöker ta sina hemska erfarenheter för att hjälpa andra.För jag känner att hur du ens vågar att ha mage till att skriva att Paulina ska skämmas så undrar jag vilka kablar som sitter löst i ditt huvud.

Jag hoppas hoppas verkligen att du tar och riktar din ilska mot den männinskan som satte din vännina i den sitsten hon befinner sig i och slutar klanka ner på en människa som trots allt skit hon har gått igenom försöker göra sitt bästa genom att hjälpa andra människor som befinner sig där hon en gång varit.För hon är värd alla nomineringar hon får och för det arbete hon
utför.

Paulina,vill bara att du ska veta hur otroligt stolt jag är över dig.Hoppas verkligen att du tar åt dig allt beröm du får,för det är du värd.Låt inte människor få dig att tro annat.Lyssna på dem som tycker o bryr sig om dig och dem du tycker o bryr dig om.Det är dessa åsikter som betyder nåt och inga andras.Du är fantastisk!!!!


Cram//Cristian

Anonym sa...

Nu vore det intressant att se vad Camilla har att säga om alla kommentarer..kanske fått annan syn på saken tänker jag. Hur som helst, massa lycka till med Novahuset o allt. Jag önskar dig och Camilla allt det bästa o massa frid i själen.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se