tisdag 15 december 2009

Det var det värt.......


Visst är det underbart och vackert med snö.

Igår var det väl många som såg svenska hjältar galan. Alltid lika fullt med underbara människor som gjort något för någon/några andra. En och en annan tår faller ofta också....
Dessa människor blir man stolt över.

Som de flesta av er vet blev jag nominerad och utvald av alla dessa som skickades in. Jag var med i tv och tidningar, men det höll inte hela vägen fram. Jag känner inte att jag var svartsjuk eller att JAG borde stått där, även om det varit en ära.
Men jag önskade för Novahuset och för all drabbade där ute. Känns fortfarande som ämnet inte är något man pratar om, lite tabu. Likadant när det gäller hur vanligt det är.

När jag jobbar med detta, vet hur ofta tonåringar idag möter dessa"problem", undrar över dem och behöver någon att prata med vill jag att det lyfts, tas på allvar och "frågan" går till handling. Det kan man rädda många liv på....

Jag tycker mitt budskap var värt att lyftas...att inte skämmas, att lägga skulden där den hör hemma och se och göra något åt problemet. Jag såg inte nomineringen som "min", att det jag varit med om skulle vara viktigt (för man kan inte jämföra vad någon varit med om gentemot någon annan, alla fall är unika och hemska).
Det var för Novahuset, för alla där ute som har blivit eller kommer bli utsatta. Det behövs mer hjälp. Så var ingen ära för mig utan för det jag gör nu, med mitt jobb.
Jag fortsätter mitt jobb! Ett år mer eller mindra utan lön:) Tycker mitt jobb är för viktigt för att lägga åt sidan. Jag kommer fortsätta lägga ner heltid på detta. Önskar fler gjorde det!

Fick mail igår och idag som gjorde mig glad.
Några vänner och bekanta som stöttar mig, tycker jag gör ett bra jobb mm. En glad Paulina läste och log:)
En tjej jag har kontakt med skrev att jag var hennes hjälte, årets hjälte och eldsjäl. Av henne fick jag en statyett.
Mina vänner "hyllar" mig varje dag.....svårt att ta åt mig men känns fint. Jag har kommit lågt och längre ska jag. Detta är för mig en självklarhet, alla är väl värda rätt och bra hjälp.

Mailet jag fick, att jag var någons hjälte, gjorde mycket. Det betydde så mycket! En ny kraft och ork sattes in. Kan jag hjälpa en person är det värd det! Och det är det jag gör, hjälper tjejer i liknande situationer som jag en gång varit i.
Klart det är värt det!
Ni är värda de!
  • Sexualbrotten har ökat med 58 % de senaste 10 åren
I Sverige anmäldes år 2007
12 921 sexualbrott och
4 749 våldtäkter.
I Östergötland var siffrorna samma år
562 sexualbrott och
214 våldtäkter, vilket är en ökning med 20% respektive 59% de senaste fem åren.

Många kvinnor anmäler inte de våldtäkter de utsatts för. Vi vet att mörkertalet är stort, ofta brukar man räkna med 80% (även om man säger att endast 5–10% av alla sexualbrott anmäls) vilket skulle innebära att

141 tjejer/kvinnor utsetts för sexualbrott och
52 utsätts för våldtäkt VARJE DAG i Sverige!

I Östergötland skulle det innebära att
6 tjejer/kvinnor utsetts för sexualbrott och
2,5 tjejer/kvinnor utsetts för våldtäkt VARJE DAG i Östergötland.
  • 29% av offren för anmälda våldtäkter är under 18 år, 15% är under 15 år.
  • MINST en i varje klass har någon gång utsatts för sexuella övergrepp enligt statistiken.
Med ny kraft sätter jag igång och arbetar, har fått en för mig super ide:) Får berätta om den när den blir verklig, för det ska den. Det behövs!
Stöd Novahuset och alla "drabbade"där ute, bli medlemmar gratis här eller skänk en slant här.
Vill du jobba som volontär för Novahuset i Östergötland, läs mer här
Tillsammans kan man göra mycket.
Tillsammans är vi starka!
Ingen kan göra allt men alla kan göra något http://www.novahuset.com/

Ha en bra dag i snön, jag ska snart leka med barnen och åka pulka:)

Kram Paulina

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se