söndag 6 december 2009

Att duga

Många gånger går vi efter prestationer, att prestera bra gör oss "dugliga".
Många gånger kan det vi behöver mitt i allt vara att bara få vara....vara oss själva. Lägga bort kraven och måstena, känna att vi duger som de vi är.
Att vi som personer inte är det som hänt, få släppa "det" runt oss och bli sedda för de unika människor vi är. Inte för det händelser gjort oss till.
Att vi inte bara är det vi presterar/gör utan få vara oss själva utan att göra något.

Många gånger vill man ändra sig själv, sina tankar, andras tankar....vill vara som den eller se ut som den. Att kunna det den kan och att lyckas som den. Istället för att tänka:

Jag duger precis som jag är!

Samtidigt måste man få ha mål och drömmar men med en tanke i bakhuvudet....just att jag duger.

Vi vill väl alla älskas för den vi är, inte för det vi gör. Likt ett nyfött barn behöver vi älskas som de unika fina människor vi är (de flesta). De föds utan att ha gjort något men ändå älskas de....just för att de är såååå fantastiska.

Fick en kommentar här för ett tag sedan med orden "Du ÄR rätt". Inte att jag alltid gör, tänker, tycker eller säger rätt... Men jag "ÄR" rätt, som den jag är. Viktiga ord!

Efter det som hände mig kände jag mig som "ingen", värdelös och slut. Jag hade en väldigt svag tro på att de runt mig kunde älska hela mig, trots det som hänt. Att de kunde se bortom det. Att de kunde se mig för den jag var/är och låta det stanna där.
Samma svaga tro fanns även inom mig om mig själv. Önskade att jag kunde få tillbaka känslan av att vara hel, vara fri och vara älskad av mig själv.
Men tron fanns där, liten men ack så viktig. Och just den svaga tron hjälpte mig.....den blev starkare och nu är jag här. Jag är älskad av de runt mig, de som visat att de är mina nära och jag är även älskad av mig själv.....igen.
Jag är glad att jag aldrig tappade tron inom mig, någonstans fanns det något som sa mig "ge inte upp, livet är så mycket mer". Du är värdefull! Du har inte gjort något fel och du ska inte behöva skämmas för det han gjort dig. Du har hela livet framför dig.....
Så sant, livet är inte bara detta hemska som var (är). Det kommer alltid vara en del av mitt liv men det finns viktigare saker att utforska, viktigare saker att lägga ner energi på. Utan "det" hade jag kanske inte lärt mig vissa saker och kanske inte uppskattat mycket runt mig som idag.
Just med de ögonen får jag se på det, kan ju inte göra annat om jag vill ge livet och mig en chans. Jag är säker på att livet är värt det och jag med.

Så säg detta oftare till er själva: JAG ÄR RÄTT! Jag duger som den jag är och jag är och värdefull.

Trevlig kväll

Ps. Ni är medlemmar i Novahuset va:) Det är gratis och som stöd! Det "lilla" ni gör, kan göra så mycket underverk. Tack.... Ds

Kram P

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Hej! Tack för ännu ett bra inlägg. Det värsta är när förövarnas verklighet blir ens egen verklighet, det är svårt att ta tillbaka sig själv därifrån men måste gå!

Kan man bli medlem även om man inte bor i Östergötland??

Kramar!
L

Paulina sa...

Alla kan vara medlemmar, vart man än bor:)

Kram P

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se