fredag 17 juli 2009

Jobb på semestern och sänkt straff

Jag jobbar just nu ideelt men lika mycket för det. Kan inte riktigt lägga det åt sidan och ta semester, då jag brinner så enormt för detta. Att det ska hända något, bli något och att vi kommer igång ordenligt i höst. Jag vet ju att vi (Novahuset) och alla andra som jobbar med liknande frågor behövs. Just nu känner jag mig inte redo att ta semester fullt ut. Det är inget jag lider av heller, det får mig tvärtom att må bättre, bli en bättre kvinna, mamma och vän. Jag får jobba med det jag vill och kämpa för något bra. Och inte så att jag väljer bort något direkt, gör jobbet när barnen sover eller är på äventyr.
Just nu håller vi på att göra klart vår nya hemsida. Det är spännande.

Idag sänktes straffet för 42 åringen som tidigare dömts för sexuellt utnyttjande och våldtäkt på två tjejer (varv den ena, Sofie, 15 år tog sitt liv innan rättegången hann börja). Tingsrätten dömde honom till tre år men hovrätten sänkte straffet till ett år och fyra månader. I Sverige sitter man av 2/3 av straffet och eftersom han redan varit i häktet ett bra tag släpps han snart....Vi får väl se om det blir överklagan. Herregud, två flickors liv är förändrat för all framtid. En överlevde inte och den andras vittnesmål räckte inte för fällande dom så hennes våldtäkt kunde inte styrkas. Måste ändå höja denna tjej högt, för sitt mod att anmäla och vittna.

Jag kan bara tänka mig hur det känns att få sitt mål ogiltigt. Men att träda fram, få sätta ord på det man varit med om är ändå (var för mig) en befrielse. När jag förstod att flera utsatts fanns inte så mycket och tveka om. Men ska det kräva att man är flera för att människor ska dömmas? Har det hänt flera år tidigare kanske inte den tekniska bevisningen finns heller. Tyvärr är det ju så att man ofta skäms och själv känner skuld innan man vågar anmäla. Man kanske är hotat eller bara vill förtränga det hemska. Det är synd att man själv kan straffas för att man inte vågat/velat anmäla innan. Därför är det viktigt att anmäla tidigt, inte duscha och gå till läkaren. Ni som blivit våldtagna vet att det inte är det första man tänker på. Tyvärr kan det straffa sig.
Vi alla måste hjälpas åt för att få de drabbade att känna mindre skuld och skam så man vågar anmäla. I media kan man läsa att många anser att tjejer ibland får skylla sig själva mm och med den bilden kommer vi inte direkt framåt i frågan.

Jag hoppas på en förändring av medias och människors attityder och myter angående detta. Om vi alla hjälps åt, då går det nog lite framåt iallafall

Idag var det en vacker solig och varm dag på stranden. Vi bytte ut familjen Ljungberg- Wallin mot systrar och respektive. Mor och far kommer även hit ikväll, hem till deras hus som vi våldgästat:)

Kram på er, ta hand om varandra, var lyhörda och döm inte....

2 kommentarer:

Skogens drottning sa...

Återkommer och läser din blogg. Håller med dig om att attityder m.m. måste förändras, liksom lagtillämpningen. Men... fasligt jobb det blev med det inlägget, om du anar hur många som tycker att jag snackar gojja, och visst, världens mest genomtänkta inlägg var det väl inte, men i stort är det min åsikt i alla fall!

Ha det gott!

Paulina sa...

Tycker man måste få säga sitt, vilket jag tycker du gjorde. HELT rätt!
Gillar människor som står för sina åsikter och fler behöver kämpa mot detta om man ska komma nån vart.
Kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se