fredag 1 januari 2010

Nyårslöften

Jag hittade dessa nyårslöften på sidan allt om barn och tyckte alla kan läsa och följa dem, föräldrar eller inte. Att ta vara på sig själv, ge dig själv egen tid och omge sig med de människor man gillar och mår bra av. Att göra det DU vill och lyssna på din inre röst och drömmar är viktigt! Så läs och följ de råd som passar dig...

8 nyårslöften varje förälder bör avlägga

1. "Jag ska acceptera att jag inte behöver vara perfekt". Nej, du behöver inte vara på topphumör jämt, det är okej att förlora tålamodet, all mat behöver inte lagas från råvaror och nej, du måste inte ställa upp som klassförälder jämt. Barnen har ingen nytta av att du försöker vara perfekt. Vad de verkligen behöver är någorlunda fasta gränser och regler, mycket kramar och pussar och en förälder som mår bra.

2. "Jag ska leka med barnen varje dag". Både små barn och lite större behöver egentid med sina föräldrar. Och även fast det kan kännas svårt att engagera sig i att leva sig in i deras fantasivärld när du vet att du har en massa annat att göra eller är trött är det viktigt att du gör det. Varför? För att leken är det sätt genom vilken barn utrycker sig. Och genom att vara där ger du ditt barns emotionella intelligens (E.I.) en skjuts.

3. "Jag ska ta hand om min kropp". När prioriterade du dina behov senast? Även om du måste tvinga dig själv – avsätt 30 minuter per dag, flera dagar i veckan, för träning. Det kommer att göra dig gladare, det bränner fett och det stärker ditt immunförsvar. Och det behöver inte ens handla om några avancerade spinning- eller aerobics-klasser – det duger gott med en rask promenad runt kvarteret eller i intilliggande skogen. Och medan du ändå är igång, försök att äta balanserat och se till att få så mycket sömn du bara kan om nätterna. (Det är inte för att du ska bli snygg och smal, utan för att kroppen ska må bra, du ska leva längre och mår man dåligt....är det väldigt skönt och bra att träna, att få ur sig känslor genom träning som annars fyller och trycker på inom din kropp)

4. "Jag ska lära mig att älska kaoset". Familjelivet är fullt av oväntade händelser – smittsamma sjukdomar, pinsamma situationer, tvätt och så mycket arbete att du inte kan se ljuset i tunneln. Men det är också fyllt av stunder av total lycka, kärlek, kladdiga pussar och ett mirakel eller två. Påminn dig själv om att barnen är en anledning till att sänka ribban.

5. "Jag ska prioritera middag med familjen". Klart att det är enklare att ta något på vägen hem eller att värma en pirog och äta framför teven eller datorn än att ordna med middag vid middagsbordet. Men det är inte maten som är det viktiga här. Det är familjen. Att sitta ner med barnen varje kväll ger er ett tillfälle att prata om dagen och komma närmare varandra. Studier har också visat att barn som äter middag med sina föräldrar i större utsträckning får bra betyg och löper mindre risk att hamna i trubbel.

6. "Jag ska fokusera mer på mitt förhållande". Ett äktenskap eller ett förhållande är något som måste tas om hand och hållas vid liv. Att uppfostra barn tar dock en massa energi och det kan bli svårare att få tid för varandra. Lösningen? Håll händer så ofta ni kan och hyr in en barnvakt en gång i veckan så att ni kan tillbringa tid tillsammans som ett par.

7. "Jag ska hålla kontakten med mina vänner". Man kan leva utan vänner – men varför skulle man vilja det? Se till att lägga åtminstone 15 minuter per dag på något som håller vänskapen vid liv – posta ett vykort (varför inte?), skicka ett mejl eller slå henne/honom en pling. Vänskap är inte bara bra för ditt känsloliv, det hjälper dig också att klara av stressade situationer genom att lätta lite på trycket, vilket i sin tur faktiskt också kan leda till att du sänker ditt blodtryck.

8. "Jag ska påminna mig själv om att tiden med barnen är värdefull". Föräldraskapet tar aldrig slut – men det gör barndomen. Du får en bebis – du blinkar – och helt plötsligt står en treåring framför dig och konstaterar ”Jag är stor nu”. De magiska åren passerar försvinnande snabbt och den där lilla ungen växer lite varje dag. Kom ihåg att kärnan i föräldraskap inte är de där milstolparna, utan de dagliga ögonblicken. Så stanna upp, var uppmärksam, lev i nuet och se till att uppskatta dem så fort du får chansen.

En viktig sak är också, ÄLSKA dig själv. Du är värdefull, unik, speciell och perfekt precis som du är!

Jag ska läsa dessa löften ofta och följa dem....man vet aldrig när livet kan vara slut. Det är viktigt att leva nu, följa sina drömmar och vara en bra vän, mamma, fru, dotter, syster och medmänniska.
För mig gäller det att följa mina planer med Novahuset, hjälpa de jag kan, godta mig själv och acceptera att livet nu blir precis som jag vill. Jag klarar det, bara jag vill! Det klarar vi alla, vi är värda det!

Kram Paulina

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se