söndag 24 januari 2010

Killar/män i detta ämne

Jag har många gånger undrat vad som görs för killarna/männen (om vi nu inriktar oss på dem som förövare.....jag vet att det finns kvinnliga sådana med men i mycket mindre utsträckning).
Det finns många tjej och kvinnojourer och det är bra.....killjourer då? Nja inte lika många. De killar som utsatts för våld har inte lika många ställen att gå till, men nu har de fått ett skyddat boende (inriktning hedersvåld). Bra! Nu finns det iaf ett i Sverige.

Det är någt jag undrat över mycket.....vet att hedersvåldet finns i landet och det pratas mycket om kvinnorna och tjejerna i detta. Vilket är jätte bra, de måste få bra stöd och mer måste göras. Men sen har jag undrat, om en kvinna måste gifta sig med en man....måste det väl finnas män som tvingas gifta sig med dessa tjejer? Det måste finnas killoffer med? Eller bröder som "måste" utöva våld mot sin syster. Eller är homosexuella i en kultur där det är tabu. Läs mer om boendet i Höganäs här och här.

Jag tycker att det är bra att man/killjourer samt män för jämställdhet finns. Ibland kan jag tycka att det borde inte vara dem och vi utan oss tillsammans i allt arbete. Vi borde kunna samverka så framtida "offer" får information,råd och stöd och likadant med framtida gärningsmän.
Vi borde inte bara jobba med att ge de som drabbas bra hjälp utan förebygga och prata om attityder mm. Det måste vara huvudmålet, att få färre att utöva våld. Det är hos gärningsmännen "felet" ligger och får de ej hjälp hur ska vi då kunna lösa det?
I fängelset är terapin frivillig. Kan förstå det på ett sätt, man kan inte hjälpa en person som inte förstår att han/hon gjort fel och då är terapi bara bortkastat. Men efter jag var i riksdagen och lyssnade och såg på filmer ang detta tycker jag ändå att man borde kunna göra mer för dessa gärningsmän. Målet måste väl vara att de inte kommer ut som samma förbrytare som de var när de åkte in?
Vi fick se väldigt bra filmer de visar ang våld mot kvinnor (sexförbrytarna har väl nån behandling som kallas ROS tror ja). De filmera visade olika snuttar av gräl där de intagna fick prata om känslor, hur man kunde göra, vad han gjorde "fel", vad hon gjorde "fel" mm.
Kanske borde fler se dessa filmer och diskutera kring dem.....trots inställning.

Jag vet inte.....men något jag tänker på en del. Jag hoppas man i framtiden ger lika mycket stöd och hjälp till de framtida gärningsmännen och offren samtidigt som gärninsmännen i fängelset och offren utanför i samhället får rätt och bra hjälp.

Nu är myshelgen slut. En ny vecka, fullspäckad med möten mm väntar.
Sköt om er.

Kram P

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se