fredag 15 januari 2010

Att tro någon

I mitt jobb och med människor i övrigt vill jag väl tro det bästa om dem. Jag har nog alltid varit för godtrogen för mitt eget bästa. Vill tro att människor är goda innerst inne, att omständigheter gjort dem vad de blivit (om de nu inte är goda).
Det är nog inte alltid så lätt, så svart och vitt. Vissa vandrar hemska vägar som gör dem till dem de är men vissa är kanske födda såna....vissa har nog en kombination av gener och det sociala.
Trots att jag vet att det finns hemska människor kan jag inte önska dem illa (ibland har jag dock gjort det, i den hemska mörka stig jag ibland famlat fram till). Jag vill hellre se att de får hjälp, hjälp för deras skull men även för omgivningens. Jag vill att de finner förståelse för att de gjort fel...tyvärr omöjligt ibland. Vissa gör inte fel och vissa är evigt oskyldiga..... Ännu sorgligare....

Min godtrogna sida har många gånger skadat mig, svek av vänner och av "honom". Det har gjort ont, därför är min tillit lite skadad men vill ändå tro det bästa. Försöker därför att umgås med vänner som är just vänner, pålitliga och varma. De som ger i stället för att ta energi. De som finns där i vått och torrt. De som älskar mig precis som jag är!

Att tro någon eller inte? Något jag fått lära mig i mitt jobb, i studier och bland underbara "förebilder" är att alltid tro kvinnan. Detta är något jag följer och kommer fortsätta följa. Jag tycker att man ska tro i första hand.
Sedan ska man absolut ha klart för sig att lögner förekommer. Lögner i detta "ämne" är hemskt, det drabbar så många.
Men att gå in med inställningen att inte tro på de människor som öppnar sig, ger en del av sig till oss vore fel, vore oetiskt. Det känner man..... Jag kände stödet, att de trodde mig och vet vad det betydde. Hade jag inte känt det av de människor som just är till för det hade hela jag rasat, jag hade inte orkat kämpa själv...aldrig.

Jag känner ett svek idag, ett svek över att någon jag trodde och litade på. Det visade sig att hon var någon annan. Någon med den föreställningen att inte tro. Jag känner mig återigen sviken. Att ha öppnat mig för någon som inte är den jag trodde. Jag lade mitt tro, mitt hopp och tillit i dennes händer....för att idag känna mig krossad. Som tur är står jag upp, jag låter inte mina ben vikas....mina ben är tränade för dessa gånger när någon slår undan mina ben.

Vårat jobb är att tro på det som sägs, finnas som stöd, lyssna och inte frågesätta och häpnas. Blir det anmälan är det upp till polisen med hjälp av advokat, läkare, psykolog mfl att hitta bevis (el stödbevis) och komma fram till saningen. Vi behöver vara en hjälpande hand i allt detta....och det behövs många fler.

Nu väntar en lugn helg med familjen, underbart. Trygga famnar och mycket kärlek.

Kram Paulina

2 kommentarer:

Juni sa...

Det där låter väldigt intressant och väldigt likt en sits som jag varit i alldeles nyligen. Det är så tråkigt när man inser hur mkt folk kan hitta på och ljuga om... Så var det i mitt fall...

att flyga utan vingar sa...

När man hamnar i den positionen att man inte bara ska hantera det som hänt utan även att vänner man trott gott om sviker blir det överväldigande.
Jag märkte det ganska snabbt efter sommarens händelse att två vänner vände mig ryggen. Det blir sorg på sorg och när det hände trodde jag inte jag skulle klara en enda dag till för dem fick mig att känna mig jobbig för att jag gick igenom det jag gjorde och dem fick mig även att ifrågasätta allvaret i det jag varit med om eftersom de bara försvann.
Nu har en av dem försökt få kontakt med mig igen efter månader av tystnad men jag köper det inte.
Det hon spädde på i min sorg när hon bara gick är för mig oförlåtligt.
Jag har varit enormt godtrogen och förlåtande förr men efter det här sätter jag ner foten.
Jag vägrar omge mig med människor som drar ner mig, jag väljer dem som finns på riktigt och ger mig värme och kärlek.
Vi förtjänar inget mindre, vi förtjänar att bli behandlade med respekt.
kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se