lördag 10 oktober 2009

Så dumt.....

Ibland råkar man kläcka ur sig dumma grodor, ibland tänker man sig inte för och vissa meningar/uttryck kommer av bara farten. Har ett exempel som direkt när jag sagt det satte sig i halsen.
Min äldsta dotter Alma kom hem från skolan och sa att en kille i skolan var dum, sa dumma saker och retades mm. Först pratade vi om vad han sagt och jag sa att det var bra att hon berättade för mig och att hon även kunde säga till fröken. Vi hade en bra konversation och vi bestämde oss för att inte bry sig om honom och blev det värre skulle vi prata mer. När det hela börjar avslutas, fint och bra....kläcker jag ur ingnstans. (lite retsamt mellan mor och dotter)
"-Han tycker nog om dig och retas med dig därför, du vet att man säger att kärlek börjar med bråk.....".
ÄH!!!!!HUR TÄNKTE JAG?

Visst brukar man säga så men när jag tänkte efter ville jag smälla till mig själv, menar jag att man kan få slåss om man är kär, är det så man ska visa det?

Det hon vet om sin biologiska pappa är att han sitter i fängelse för att han gjort dumma saker mot mig och andra. Så denna kommentar blev något fel. Får man slås om man är kär? Eller åker man i fängelse?
Hon undrade inte över denna mening eller uttrck men jag gick och vände på det och kunde inte glömma det. Har ju hört detta uttryck många gånger men inte tänkt så mycket längre.

Jag vill ju att hon ska veta att man uttrycker sina kärlek med ord och vackra handlingar istället för att slåss. Inte ska hon tro att hennes far älskade mig, att det var därför han var dum och det var ok...nej då. Inte heller ska hon behöva ta det i skolan. Jag ska försök tänka efter en eller två gånger innan jag klämmer nästa uttryck....
Jag tror innerst inne att hon vet vad kärek är men man kan ju undra när dessa uttryck ändå finns.

Alma, min sessa, kärlek börjar vackert och blir vackrare och vackrare. Ingen som lägger hand, ett ont ord på dig förtjänar dig. Kärlek är något vackert.... Börjar det med bråk fortsätter det oftast med det också. Ta inte det, du är värd så mycket mer!

Ta hand om er fina människor
Kram och trevlig helg

2 kommentarer:

Erika sa...

Du är ju för söt. Men äh,ta det inte så allvarligt. Det där ordspråket är till för barn och det vet vi att så kan det va när man är liten, att killarna retas för att de tycker om en. Självklart är det inget man ska sträva efter, men hon kommer få höra det där av flera så kanske var bra att du sa det först. Man måste kunna få skämta lite och inte ta allt på för stort allvar i barns närhet. Hon kommer lära sig vad som är rätt och fel ändå :)
Ja, jag är ju också hemmafru nu, men inte lever heller jag i lyx. Om du har tid över nån dag nu när Ella är på dagis får du gärna komma hit och hälsa på mig! Gå en promenad och diskutera om livets alla frågor :) Puss puss

Paulina sa...

Tack sys....man reflekterar bara över en del ibland.
Ska bli kul och ses på tor, lite sing star kanske:)
Tack för att du finns,pok

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se