lördag 17 oktober 2009

Förundras

Igår var jag med två andra från Novahuset på seminarium angående unga som utnyttjas via nätet. Det var mycket om bilder som sprida, unga som tvingas klä av sig framför web kameran eller som tvingas onanera. Vissa träffas sedan i verkligheten där många känner sig tvingade till sex eller att sälja sex.

Vi var i någon mellangeneration kan jag tycka sedan igår, vi var inte de runt 40-50 som inte är jätte intresserade och haja på internet men inte heller den generationen som kan allt och som föddes med datorn som en livsstil.
Jag kan känna att jag ändå inte är alltför gammal för att förstå dessa unga som oskyldigt skickar en bild till en vän eller pojkvän i tron om att bilden ska stanna där. Jag kan förstå det ögonblicket, man tänker inte längre....på konsekvenserna.
Det är inte bara lättklädda bilder som sprids utan även vanliga bilder som kan få en hemsk mening under. Det är ett hemskt övergrepp även det. Allt som sker på nätet är också övergrepp och allt som är olagligt i "verkliga" världen är även det där. Det var skrämmande att se hur många som utnyttjas via nätet.

Vi pratade lite efteråt och vi förundrades över hur vissa som arbetar med ungdomar blir förvånade på dessa sammankomster, att de inte vet hur det är. Jag blev också väldigt ställd när någon hade en fråga om gärningsmannen är lågutbildade? Eh?
Hur en gärningsman/kvinna och hur "offret" ser ut verkar vara en fråga som ALLTID dyker upp. Man vill ha en mall att gå efter, att kunna varna för dessa.

Tyvärr vet vi ju att förövaren kan vara i princip vem som helst, se ut hur som och kan jobba med vad som. Man kan inte peka ut den arbetslösa äckliga gubben som verkar lite skum, det kan lika gärna vara en familjefar/mor som är chef på ett företag. Likadant gäller offren. Det kan hända vem som, har till och med hört att psykopater gärna vill ha lite motstånd ibland och då söker sig till starka människor.
Lägg bort skygglapparna och öppna ögonen och sinnena. Det är i många fall man kan se ett samband med att en person är förövare och själv varit utsatt och visst är det många flickor som kommer från svåra förhållanden som utsätts. Men långt ifrån alla. Man kan inte generalisera. Vi får inte glömma att det händer alla. Annars blir det ännu mer skam och skuld i frågan. Jag borde stått emot för jag kommer från en bra familj....t ex.
Vi fick med oss bra material hem, blir att läsa som godnatt saga för mig sjäv, för att lära mig mer.

När jag kom hem igår var mina föräldrar barnvakt till barnen och bjöd på god mat.. Efter denna underbara middag blev det fredagsmys till idol. Idag kom äntligen vår nya soffa, blev så läckert:)
Dagen fortsätter efter soffhämtningen med lite jobb, lite lek och lite mys till kvällen.

Läst nyss om detta: Läppglans ska stoppa våldtäkt, nytt anti-våldtäkts- läppglans varnar om din drink har blivit spetsad med droger. Läs mer Här

Ta hand om er.

Kramar

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se