tisdag 20 oktober 2009

Helt ok att sprida nakenbilder på nån annan....tydligen

Helt sjukt, något måste ju göras åt detta. Ny lag?
Jag vet att många "drabbas" av detta och mår jätte dåligt. Ska väl inte vara ok att lägga ut varken bilder eller hotfulla texter?! Nyss var det ju en debatt och många artiklar om detta, om hur vanligt det var.
Läs mer här om en tjej som fick sina bilder utlagda på nätet av ett ex. Han friades då ingen lag finns mot detta....

"Inget generellt förbud finns mot att utan samtycke sprida bilder på någon. För att ofreda någon krävs dessutom att den angripne uppfattat angreppet när det skedde, inte först i efterhand"

Så skriver hovrätten i domen.
Jag blir mör....
Kan inte denna tjej tvingats till att vara med? Eller hon kanske ville vara med på bild (som var avsedd för honom, BARA) men inte vara på nätet och visas för andra.

Dags att agera!

Tack min älskade syster för ditt inlägg i din blogg idag, du betyder så mycket för mig. Love U

Kram på er

4 kommentarer:

Andreas sa...

Jag tror att du visst har en poäng i det du skriver om att inte kunna sprida bilder utan samtycke men du bör nog se det ur ett större perspektiv. En sådan lag skulle bli förödande för t ex media, men även för andra privatpersoner. Har du lagt upp bilder på nätet med andra personer än du själv som du inte bett om samtycke? Förmodligen. Jag har det definitivt. Hur skulle våra tidningar och tv-kanaler fungera?

Problem två är att det är svårt att avgöra vad som är kränkande. Det är en bedömning var och en har skilda åsikter om.

En lösning är att minimera tillfällen då man kan hamna på bild i situationer man inte vill att andra ska få ta del av. Om man däremot tvingas vara med på bild är det ett brott i grunden varpå det blir en annan situation.

Det vore intressant om en diskussion om detta utifrån olika perspektiv.

Erika sa...

Bilder som man själv kanske tycker är kränkande men inte andra tycker är det, är ju självklart svårt att sätta en gräns för. Men det borde ändå vara väldigt mycket enklare när det gäller nakenbilder och sexbilder, vilket det nu handlade om.

Paulina sa...

Ja det är en svår fråga men bilder med sexinnehåll borde inte få visas av någon annan. Man kan inte lägga skulden på den som frivilligt varit med på kortet, för publiceringen i sig är inte frivilig.
Ungefär som man lägger skulde på jejer som börjar ha sex men som avbryter¨ångrar sig....
Lite man sig in i leken får man leken tåla.
Men vi måste absolut informera om att tänka ett steg längre,vad ka detta leda till när jag gör detta. Men inte lägga skulden på någon!
Tror många idag inte tänker längre. Det finns även vanliga bilder som läggs upp med kränkande texter under. Det ska inte vara ok. Det är en kränkning när man siktar in sig på en person.
Att sina bilder ligger på nätet för all framtid kan vara otroligt jobbigt för många och oerhört kränknade.
Jag anser att vi måste titta över lagen och på något sätt hitta en bra "mellanpunkt".

Andreas sa...

Precis Paulina. Jag skrev lite så för att provocera fram lite tankar åt andra hållet. Tar någon bilder på mig kan jag inte räkna med att ingen annan ser dem, tyvärr. Vill man ta risken, fine, men då får man stå sitt kast. Kränkning är svårbedömt och det ligger stort krav på samvete och förnuft då man riskerar att kränka någon på något sätt. Dessvärre kan en del personer inte skilja på detta och går man över gränsen ska man straffas för det.

Tänker på dig idag P.
/A

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se