torsdag 8 oktober 2009

Hemmafru de la Paulina vs Fru Anka

Hemmafrulivet, glammigt värre va? Kanske om man lever som Fru Anka mfl. Kan ändå inte sluta undra, blir man inte lite rastlös på att bara göra det man vill? Jag funkar nog så. Hur mycket pengar jag än hade, hade jag velat jobba lite. Träffa människor, göra nåt "vettigt" och dra in lite pengar. Men jag vet inte, har inte varit där i den riktigt rika hemmafruvärlden.
Men hemmafru har jag varit och är delvis det idag. Jobbar ju ideelt nu men känner mig som en hemmafru. Tar hand om hushållet, barnen och inköp mm. Skulle dock aldrig göra det om jag hade en man som inte gjorde något eller som inte kunde vara "hemmaman" då jag jobba.
T städar när han är hemma och det är mest han som lagar mat. Samtidigt är han den som är bäst på att vara "lekförälder" (där ingår badhus, skogspromenader, fiskning, lek och bus). Hans tid, uthållighet och tålamod sinar inte lika fort som mitt.
Tror det blir annorlunda nu när Ella börjar på dagis och jag bara kommer träffa dem innan och efter skolan/dagis och inte HELA dagarna då samtidigt jobb, huset och mat ska fixas. Man får ett break från varandra som jag tror vi alla behöver.

Jag känner mig som en hemmafru, det är inte så vanligt häromkring. Är man hemma är man sjukskriven eller arbetslös. När jag bodde på "det andra" stället var det rätt vanligt att många var hemma med barnen, skötte lite dittan och datten och hade till och med barnflicka. Jag har också haft barnflicka, men då var det för jag studerade och T jobbade. Nu behövs det inte, men kanske när mitt jobb drar igång. Nån gång i veckan med hämtning på dagis, varför inte? Vi har ju våran älsklings nanny i stan med, perfekt! Barnen bara älskar henne och hon dem.

Det är först nu jag gillar att gå hemma, pyssla och hålla ordning och leka med barnen. Det är först nu jag börjar vänja mig och kan njuta. En höstdag som denna är det väl underbart att ta en promenad med lilla E längst vattnet innan syster och kompis kommer hem. Ikväll väntar fredagsmys med hela familjen. Pappa kommer hem...barnen är lika ivriga varje fredag.

Jag vet iallafall att om jag skulle fortsätta vara hemmafru hela livet, skulle det vara för att träffa barnen mer och sköta om huset. Inte för att gå på spa och shoppa varje dag (trots att det händer, dock inte varje dag) och lämna allt ansvar på någon annan. Något jag lärt mig är att varje stund med barnen är värdefulla och de är bara små en gång. Om några år får man väl tjata på dem för att de ska vara hemma och vilja umgås. Jag njuter av dem nu. Älskar er trollisar.

Nu fredagsmysinköp:)

Kram på er

Lite news....

Pedofilen de inte får tag på, han bloggar om en förskola i Stockholm där han jobbar. Är vi inte bättre än så här på att hitta folk bakom datorerna?

Handikappade får inte följa med på skolutflykterna, läs här. Diskriminering, barn är väl ändå barn och ska ha samma möjliheter och rättigheter, ändring tycker jag.

Vilka hjältar, läs om tvillingbrodern som kände sig som en tjej redan vid fem års ålder och fortfarande lever som det, han har fått utstå mycket och jag blir berörd av denna kille som står för den han är och blir glad över en sådan fin familj som han har till stöd, läs mer här och läs mer om cancersjuke Albin, risken att han dör är stor, men Albin vägrar sluta kämpa – han ska ju bli kock, läs här

1 kommentar:

stefanbergmark.se sa...

Hej!

Just nu diskuterar vi det här med att vara hemmapappa på Babyvärlden.se. Gå gärna in och diskutera samt länka till era bloggar:

http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartiklar/MinStory-Jag-var-hemmapappa-pa-80-talet/

Mvh

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se