torsdag 25 mars 2010

Fruktansvärt inslag....

Såg ni uppdrag granskning igår? Kolla annars på svtplay.... Jag är mörkrädd, spyfärdig och förtvivlad.

Dessa fördomar, denna okunnighet och grymhet. En människa har fått ta alla dessa slag, men det sjuka är att hon är den våldtagna, offret. Alla vände henne ryggen och hyllade mannen. Hela samhället tog hans parti, hon fick fly..... Han fick tillfälle att våldta ännu en tjej....
Till och med präst och rektor tog ställning (trots att rektorn ville vara neutral, genom det gör man det accetabelt) för killen. De stöttade honom mer än henne.

Är detta rätt?
Ska det gå till så här?
Är inte flickan värd mer än så här?

När ska människor förstå att det syns inte på utsidan vem som är en våldtäktsman och inte heller vem som är offer. När ska vi stötta och ta tag i detta, på allvar?

Alla mina tankar, min styrka går till henne.
Inget var ditt fel och det som hänt är hans fel (samhället numera med).
Jag önskar hon får bearbeta detta och kan gå vidare.....med (nästan) hela Sverige i ryggen.

Läs mer här o en bra blogg om detta här

Kram P

2 kommentarer:

suss sa...

Jag vart så fruktansvärt arg när jag såg inslaget, jag kokade inombords. Jag bor i Övik, hade ingen aning om vad som hänt ute i bjästa. Är inte i den åldern har tio år till på nacken. Jag beundrar Amanda Ögren och de mod hon visat genom att ta 'linneas' parti. Det enda rätta. Önskar verkligen att fler hade visat att det killen gjorde var fel. Att de istället visade att det är ok att behandla en tjej på det sättet. Det finns inte ord hur illa berörd jag blir av att skolan inte tog ställning och visade att det var fel. Inte ens efter att domen kommit. Att många skolor/personal blundar för mobbing det har jag vart med om men i den grad som visats i bjästa är orimlig. Du gör ett bra jobb och dina döttrar har en underbar förebild. Tack för att du delar med dig!

att flyga utan vingar sa...

Jag såg det och det var fullkomligt vidrigt..
Människors fördomar/okunskap är skrämmande..
Man blir ju otroligt glad att dem lyfter fram det igenom tv så som de gjorde, det får förhoppningsvis människor att vakna upp och ger denna tjej den upprättelse hon verkligen förtjänar...
kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se