lördag 20 mars 2010

Att hänga ut...

Häng ut sexköpare tycker Beatrice Ask. Jag tycker att det kan vara bra men ändå dåligt. Bra att de ska skämmas men man måste vara säker när man hänger ut någon också. Innan en rättegång kan man inte vara det.
Sedan tror jag inte det hindrar alla, vissa har ett beroende de inte kan stoppa, vissa kan inte se ett steg längre och tror inte att just de åker fast så de fortsätter.
Jag tycker det är bra att fruarna får veta, jag lider med de som tror mannen är på affärsresa eller bara borta en stund. Vanliga grannar som ser ut som vem som helst...men som köper sex.... Hemskt att göra så mot sin fru och barn och mot den de köper.

Jag vet inte vad man ska göra med dem, hjälplinjer för dem? Mer stöd?
Jag tycker det är mer viktigt att förebygga att det händer, mer prat och stöd för unga killar. Något viktigt är också att fängelset inte bara ska vara förvaring. Vet ju att de får välja om de ska ha terapi och som jag också känner till sitter ju många där oskyldiga (säger de). Då får de ingen terapi. Det är mer skrämmande, att de sitter av ett straff och kommer ut likadana. Mot nya offer....kanske.
Så är det i mitt fall, han erkänner nog aldrig, så ingen hjälp och likadan när han är ute.
Å andra sidan är det svårt att hjälpa någon som inte inser sina brister och vad han/hon gjort.

För mig spelade inte själva "försäljningen" jätte roll, det var ju kränkningen i sig som är hemskt. Ett fruktansvärt trauma och övergrepp. Alla som utsätts för övergrepp, det gäller både offer för sexköp och övergrepp utan betalning, är viktiga och måste få hjälp. Likaså de som köper sex och de som utför övergrepp, de är lika vidriga. Det är ju samma sak, övergrep och en stor kränkning.

Men vad ska man göra? Hårdare straff? Hänga ut? Hjälpa dem? Hur?

Nu tillbaka till tv:n
Kram

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se