onsdag 31 mars 2010

Vad är ett övergrepp? Var går gränsen?


Många jag kommer i kontakt med vet inte vad de utsatts för. De definierar det oftast inte som våldtäkt eller övergrepp till en början. I bakhuvudet tänker de på en ful gubbe i busken som hoppar fram, man skriker och slåss, sen får man sår och mår dåligt.

Vi som varit där eller som jobbar med detta vet att det ofta inte går till så här, det kan vara snälla Pelle i klassen eller en nära vän eller partner som utsätter en. Och det behöver inte ske med skrik och slag.

Själv paralyserades jag....flydde upp i taket, med blicken, med hela mig. Flydde till en trygg plats, långt borta. Känns lite overkligt att jag lyckades fly upp i tomma intet, till en annan plats, när flera gjorde mig illa. Det måste gjort ont, jag stängde av, kände inget. Kroppen stängde av, stängde ner. Det kom efteråt, smärtan. Och ibland kunde jag ej stänga av.......

På nätet tror många ungdomar att samma regler inte gäller, man kan vara råare, hårdare och kränka lättare. Men samma regler gäller där som i verkligheten. Många säger dock att det är lättare att både vara dum och snäll på nätet än face to face. Så kan det vara men man ska alltid försöka tänka efter en extra gång vad det man säger/skriver kan ge för konsekvenser.
Jag tror många lever lite i en fantasivärld på nätet, det som sägs/händer där stannar där och det finns inte riktigt på något sätt. Man flyr verkligheten lite vilket kan bli oerhört skrämmande.

Många tror att en kränkning inte är så farligt, men det psykiska kan många gånger vara värre. Mår du dåligt över något som någon gör mot dig är det fel och en kränkning/övergrepp mot dig.
De som utsätts för brott på nätet, tex att man känner sig "tvingad" på olika sätt att visa sig med bh, naken eller kanske sälja sex har ofta en extra stark skuldkänsla. Som "det var ju jag som kontaktade honom", man kanske tycker man har varit aktiv i det som händer. Men kom ihåg, ingen har någonsin rätt att utsätta dig för något du inte vill. Trots att du påbörjat ett "samtal".

I dagens samhälle finns det så mycket krav, det handlar om oral och analsex, rakningar, orgasmer mm. Man ska ha gjort så mycket, men gränsen är hårfin för man får ju inte göra för mycket....enligt många. Detta gäller speciellt tjejer, man ska vara erfaren men inte för erfaren då är man en hora. Var går gränsen? Vem bestämmer den? Har inte tjejer rätt att ha sex med många om de vill? Rätt att vara kåta?

Jag tycker det är viktigt att prata om detta i skolor, vart går gränsen, vad har jag rätt till samt attityder och normer kring detta.
Gränsen går när du känner att du gör något mot din vilja.
Hur ska man då visa det, man kanske är rädd, känner att man måste ställa upp eller gör det för att bli omtyckt?
Det är också viktiga saker att prata om, självkänsla, vad känns bra, gör jag detta för min skull eller någon annans?

Kan bli tokig på alla krav, dessa ideal, alla måsten. Media spelar en stor roll, bara sen jag var tonåring har mycket ändrats (och jag är inte särskilt gammal:))
Man behöver inte se ut som alla andra, man kan vänta med sex om man vill. Man ska försöka följa sin egna röst, men i tonåren är det extra svårt för många.

Som ni ser finns det mycket och prata om och det är vikgit att det görs också, på skolor, fritidsgårdar mm. Det jobbar vi för just nu.

DU DUGER PRECIS SOM DU ÄR!
Och drabbas du av övergrepp eller kränkningar är inget ditt fel!
INGEN HAR RÄTT ATT GÖRA NÅGOT MOT DIG SOM DU INTE VILL!

Kram på er fina

2 kommentarer:

Caroline Engvall sa...

Så himla bra skrivet. Får jag länka till det här inlägget också?

Paulina sa...

Klart, har ju gett dig fria tyglar med mig o mitt skrivande:)
Kram fina du

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se