söndag 13 juni 2010

Bra initiativ

Vi har ju startat msn jour på Novahuset, söndag, tisdag och torsdag kör vi. Kolla på vår hemsida för tider, Novahuset .

Det har visat sig vara ett bra initiativ, många hör av sig. Det kan gälla allt har det visat sig, vilket är bra. Många anser att deras problem inte är ett nog, det är för "litet" att prata om trots att de mår dåligt och vissa anser att deras historia är för hemskt att prata om. Vi har även tjejer som behöver prata om mer än just övergreppet, det kan gälla familjeförhållanden, vänner eller mobbing.
Hur man än känner (litet som stort) tycker jag det är viktigt att prata om känslorna, om man känner att man mår dåligt för/av något. Vi har hört det mesta nu under våra år. Man chockas inte längre, vilket jag vet är viktigt att inte göra när man berättar något. Man kollar ju av reaktionerna direkt och håller tillbaka om personen blir helt vit och blek. Man ska kunna prata sitt språk med ord och allt och kunna berätta allt som hänt utan att bli mött av fördomar och dömmande.
Man blir även många gånger frustrerad och arg på samhället, att det sviker dessa "utsatta". Vi märker att behovet är stort, vilket vi försöker använda till kommun och politiker. Anmälningarna ökar och behovet ökar men inte insatserna.....bakläxa!

Vi har fått mycket bra respons från tjejerna med vilket känns jätte bra. Vi vet att det är otroligt viktigt och en oerhört lättnad att prata med någon även om det första gången/gångerna känns svårt.
Ni som hör av er är så starka och vi är så stolta över er!

Vi har tystadslöfte, för inga journaler och man kan vara anonym. Det tror jag är en av anledningarna att många hör av sig via msn, de är lite "skyddade" bakom skärmen och man kan sakta bygga upp ett förtroende och berätta i sin takt. Sedan kan man ses om man vill eller få tips om andra "verksamheter" i deras närhet. Vi pratar med många tjejer runt om i hela Sverige och vi har också många kontakter runt om i landet att hänvisa till. Det kan vara jourer, polis, psykolog, läkare, advokat, soc eller andra "bra" kontakter som vi funnit. Det är viktigt att vi slussar tjejerna vidare till en bra kontakt om de önskar, kan bli så fel annars.
När jag var i mitt kaos användes inte just msn så mycket i detta syfte, ofta fick man gå någonstans för att prata. Det var svårt för mig, antingen pratade jag om annat eller så förskönade jag historien rätt mycket för skammen och skulden tryckte på så pass ordentligt.
Jag hade nog uppskattat mail eller msn kontakt först sen att ta det vidare till att ses. Om jag ändå inte trängt bort det....

Inget bekymmer/problem är för små eller stora, behöver ni någon at prata med eller behöver ni råd och stöd kontakta oss. Vi finns där för dig!
Ni är värdefulla!

Väl hemma från svärfar med familj efter en mysig lugn helg blir det slappläge i soffan framför fotboll:)

Kram Paulina

1 kommentar:

Sara sa...

Otroligt viktigt och bra initiativ!

Kram!

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se