onsdag 2 juni 2010

Sälja sex?!

Många anser nog att jag har "horat". Jag har ju blivit såld till män för sex. Det kunde jag aldrig tänka mig för många år sedan. Att någon skulle tvingat mig till detta. Att jag skule vara med om det.
Denna hora pratas det en del om. Förr pratades det mycket om prostitution nu om att sälja sex. Bilden många har om att sälja sex är gammal som i filmer. En tjej (ofta) i kortkort med högklackat som raggar på nån i en bil eller gränd.
Många unga tycker att prostitution är något man gör regelbundet men att få ersättning för sexuella tjänster är något annat.
Nu pratas det mycket om sexuell exploatering, som ofta innebär att ett fysisk sexuellt övergrepp skett men det behöver inte alltid vara så. Det kan gälla bilder på nätet, som blir spridda. Man kan bli manipulerad eller övertalas till detta. Eller just då göra det frivilligt men sen att spridningen sker är inte önskat.

Ungdomsstyrelsen har gjort en undersökning som visar att 1.5% av tredje klassarna på gymnasiet har fått något för en sexuell handling eller att de själva erbjudit sex mot ersättning. Det är en i var tredje klass. 1.5% kanske inte låter så mycket men det är 20 000 ungdomar. Det gäller både tjejer och killar.

Vi måste uppmärksamma, våga fråga, lyssna och stötta dem. Vi kan inte stoppa ner huvudet i sanden och blunda för det är för svårt att prata om. Vi alla har ett ansvar, föräldrar, skola och andra som möter dessa. VÅGA FRÅGA!

Sex kan vara så mycket mer än ett samlag, man kan få betalt för oralsex, klä av sig eller onanera framför webcamen mm. Detta är alla övergrepp och olagligt. Man får inte köpa sex, inte tvinga någon till det eller övertala.
Det gäller inte heller bara pengar som betalning, man kan få kläder, sprit eller påfyllnad på kontaktkortet.

Många av de jag mött känner sig medskyldiga, de känner skuld för att de varit delaktiga kanske också de pådrivande, de skäms över att de känt lust mm. Detta är viktigt att bemöta rätt.
Jag vet själv hur svårt det är/var att prata med någon om detta, denna skuld och skam över att ha tvingats träffa män som var elaka och gjorde hemska saker men även kunna säga att vissa va "snälla" och bli förstodd i detta.
Jag trodde väl aldrig jag skulle tvingas in i detta och vara med om de.

Jag har mött tjejer som tvingas vara kvar i detta för samhället och myndigheter ser inte dem eller problemet rätt. De får ingen ny chans. De blir återigen svikna.
Jag har också sett att tjejer inte direkt förstår vidden av det förrens det är för sent eller att de har blivit som ett "beroende". Det behövs mer kunskap och mer förståelse för dem. För att hjälpa dem!

Tänker på er alla!

Mycket i mina tankar idag, min man är åter på sjukhus......känns tungt, jobbigt och har så mycket frågor. Hoppas de går o sova och han får rätt hjälp nu!
Kram P

1 kommentar:

Anna sa...

Jag hoppas innerligt att din man får rätt hjälp och snart kommer hem och mår bättre. Åter igen ett starkt inlägg, känner så i det du skriver. Kram och ljus

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se