måndag 30 november 2009

Statistik

I Sverige anmäldes år 2007 12 921 sexualbrott och 4 749 våldtäkter. Det är en ökning med 20% respektive 59% de senaste fem åren.
Många kvinnor anmäler inte de våldtäkter de utsatts för. Vi vet att mörkertalet är stort, ofta brukar man räkna med 80% (även om man säger att endast 5–10% av alla sexualbrott anmäls) vilket skulle innebära att 141 kvinnor utsetts för sexualbrott och 52 kvinnor för våldtäkt varje dag i Sverige. Särskilt stora beräknas mörkertalen vara i de fall kvinnan känner gärningsmannen. De som anmäls är i första hand överfallsvåldtäkterna.

-6 av 10 anmälda våldtäkter begås antingen i offrets eller gärningsmannens bostad.
-Ungefär 75% av de anmälda våldtäkterna begås inomhus.
-I 33% av alla fall av våldtäkter har offer och förövare en nära relation.
-Offer och förövare känner varandra 80% av de anmälda fallen.
-12% kan rubriceras som ”överfallsvåldtäkter”, de begås av en okänd som angriper plötsligt.
-Vid våldtäkt mot personer över 15 år är 100% av förövarna män i de fall som anmäls.
-Vid våldtäkt mot personer över 15 år är 97% av offren kvinnor i de fall som anmäls.
-29% av offren för anmälda våldtäkter är under 18 år, 15% är under 15 år.
-Under de senaste tio åren har antalet polisanmälda sexualbrott ökat med 58%.

Minst en i varje klass har någon gång utsatts för sexuella övergrepp enligt statistiken.

Källor: Brås brottsstatistik, rapporten ”Våldtäkt – en kartläggning av polisanmälda våldtäkter” samt SOU 2001:14, ”Sexualbrotten” s 83.

Idag hade Novahuset ett jätte bra möte med kvinnojouren i Linköping, det kändes jätte bra. Jag hoppas och tror på en bra samverkan framöver.
Är så trött nu så blir en tidig kväll. Tror jag hoppar över faddergalen, gör så ont i hjärtat att se alla barn som lider. Får skänka en peng istället....

Nyhet!
Kris- och traumacentrum vid Danderyds sjukhus får två miljoner kronor extra nästa år för att permanenta projektet att ta hand om offer för våldtäkter. Oerhört bra, fler städer borde ta efter!! läs mer här

Kram och tidig god natt

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.aftenposten.no/english/local/article190 268.ece
Du glömde en liten statestik detalj som dom inte berättar i sverige men jag tänker inte ta på mig ökningen det får svenska politiker göra det är dom som importerar Förövarna.

Paulina sa...

Detta skrev jag om i okt. Jag får nämligen ofta den frågan, var han utändsk?
(tror hans släkt är romsk långt tillbaka, men han är född här och ser svensk ut=svensk)

Det finns självklart utländska förövare men gärningsmännen finns i alla "sorter", vit som färgad, rik som fattig, gift som singel, social som asocial, "snäll" som dum (vad folk runt om kan tycka) .

Den erfarenheten jag har genom att träffat män som våldtagit mig är att de var vanliga Svensson män, med vanliga jobb, ibland har de familj och som utåt sett varit "normala".
Även de jag känner i min närhet och de jag möter i mitt jobb har samma erfarenhet. De flesta har svenska män som sina förövare.

Man kan inte dra alla över en kant, tro att alla våldtäktsmän respresenteras av ett visst ursprung.
SD ledaren har uttryckt att alla muslimska män våldtar och är överrepresenterade i fängelset för dessa brott. Han drog dock dagen efter tillbaka sitt uttal, då det inte fanns underlag för detta.

Jag säger inte att de inte finns, för de gör de men det är viktigt att inte har fördomar om detta och dessa människor....då vi som jobbar med detta vet hur verkligheten ofta ser ut.
Och nästan vi alla ha väl någon "blandning" i oss:)

Försök att inte dra alla över samma kant, det finns fina människor överallt. Likadant finns det våldtäktsmän/kvinnor överallt.

Kram Paulina

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se