tisdag 8 september 2009

Torka men lite åsikter ändå:)

Har de senaste dagarna varit utan dator, eller internet . Vilket har fått mig bli nervös för mail, projekt mm. Visst jobb måste fixas NU. Har fixat sig ändå men hjälp av nära och kära.

Mitt trådlösa har krånglat så på lördag ska jag ta med datorn och nätverket och få det fixat, en gång för alla.

Skrev senast om myter/attityder kring våldtäkt. Jag blir alltid lika upprörd när jag tänker på det, att man inte ska kunna klä sig hur som helst, kunna få vara full och "villig" men inte få ångra sig.
För att gå igenom de steg för steg:
  • Sättet att säga nej. Man kan alltså säga nej fast mena jag? Man kan alltså säga nej fel? Jag vet bara av egen erfarenhet att jag provade alla sätt, "rätt" och "fel". Jag grät, skrek, försökte komma undan men även de andra sätten. Att "fly" undan, försvinna upp i taket i tanken, att inte finnas, tänka "det händer inte mig"..... Efter många försök att säga till den man "älskar", gråta fram att man inte vill och be på sina bara knän och sen bli spottad på... Att känna att man inte betyder något är hemskt och man ger upp. I den stunden blir man rädd, sviken och man dör....(det känns så). Att tjejer och killar i en våldtäktsituation inte beter sig som man ska betyder inte att personen vill. Många blir paralyserade i stunden och ni som säger/har sagt att om det händer mig kommer jag göra så....var tysta. Jag kan också tänka så ibland, blir jag överfallen ska jag göra så men vetskapen om vad som hänt en gång finns inom mig och jag vet att på plats är det en helt annan situation. Jag skulle kanske göra helt tvärtom än det jag tänkt....
  • Kärlekens betydelse känns bara dumt att kommentera. Det har varit så mycket prat om det på senaste. Självklart kan man bli våldtagen av den man har känslor för eller den som har känslor för mig kan visst våldta. Vi vet att de flesta övergrepp sker där personen känner gärningsmannen på något sätt.
  • Alkoholpåverkan, du ska kunna vara full, du ska kunna gå hem för en natt med någon, du ska kunna ändra dig under kvällens gång. Det som är viktigt är vänner, är du för full eller dina vänner, ta hand om varandra. Att gärningsmannens ansvar och skuld minskar vid alkoholpåverkan köper jag inte alls. Det är viktigt att båda "kollar" så den andra vill, det kan vara hårfint i vissa situationer absolut. Men ingen vill väl ha sex med någon som ligger full och nästintill sover?! Där borde väl någon varningssignal tändas.
  • Föreställningar om horan Att vissa förtjänar detta övergrepp är pinsamma uttal, varför skulle en person vara viktigare än någon annan. Jag anser att alla kan bli våldtagna, oskulder som "horor" och alla är värdefulla och lika viktiga att prioritera. Sluta klanka ner på andra människor, hjälp dem istället. Jag vet hur lätt det är att få rykte. Har enligt andra legat med fler än jag själv vet om, samt sitter man i någons knä har man legat med honom dagen efter. I have been there. I tonåren var det mycket snack, mest mellan tjejer. Tjejer där ute, det sårar. Och förresten är det upp till var och en vad man gör med vem och hur man gör det, så länge det är på bådas villkor.
  • Avvikande killar. En mening bara, vem som helst kan vara en våldtäktsman/kvinna och vem som helst kan falla offer för denna. Enkelt och sant!
  • Konsekvenser för tjejen Det behöver inte synas, man behöver inte visa att man mår dåligt. Ofta sitter såren på insidan och man skäms och känner skuld för att berätta. Att hålla det inom sig är det vanligaste och tyvärr det mest svåraste, jobbigaste och det är det som man inte borde. Men det är mycket man inte borde... Jag hoppas ibland att det skulle synnas, att människor våga prata om det för att få hjälp. Prata om det, med någon, vem som. Ni är aldrig ensamma och INGET är erat fel.

Under rättegången gick vi in på mina partners, min klädsel och mitt mående. Jag föll inte inom den normala ramen. Jag hade haft fler partners än två, jag klädde mig dock normalt även om han överdrev och sa hårt sminkad och kort kort med höga stövlar (en lögn av de många), samt hade jag dolt mitt mående i fyra år för de flesta. Det var några som visste, mina livlinor. Utan dem hade jag gått under. Det var fruktansvärt att gå i flera år och förtränga och inte prata om det. När det kom ut, var det skönt men oerhört jobbigt att allt kom upp. Om jag visste att det inte var mitt fel, att jag inte skämdes. Om jag visste det jag vet idag hade jag berättat direkt. För min skull, att få tillbaka några år som nu försvunnit. Samtidigt var det så att inget om "hans" liv togs upp. Lustigt?
Något man har hört också är att de går in på trossort, hur ska en våldtäktsman se vilka trosor man har under byxorna/kjolen och skulle han sen säga "du har tanga så du går fri". Tror inte det.

Nu är det lasagnedags sen tårtkalas för Alma som har namnsdag:) Min gullis

Kram på er

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se