söndag 27 september 2009

Laddar för en "tjatvecka"

Jag tycker det är så tragiskt att de som utsätts för våldtäkt/sexuella övergrepp inte får den hjälp de behöver. Det är den största anledning till mitt idealla jobb med Novahuset, för att fler ska få hjälp och att de som bestämmer över pengar mm ska förstå att det behövs på fler ställen i landet.
Hjälpen ska inte bero på var man bor, som det ser ut i dagens läge. Det drabbar människor i hela Sverige och det borde prioriteras mer.
När vi var på ungdomsstyrelsens dialogdagar sa någon mycket klokt
- Det ska inte bara finnas hjälp till de drabbade om någon vill, orkar och kan jobba ideellt.

Det är så rätt, människor som jobbar med detta är mer värda och de som får hjälp ska inte behöva tänka. "Någon hjälper mig om de orkar, vill och kan". Det ska vara självklart att de får hjälp. Samtidigt som de som arbetar med dessa frågor ska få lön. Det är ett jobb som alla andra, kanske tyngre ibland. Och jag är säker på att de som väljer detta yrke inte gör det för den höga lönen. Samtidigt tror jag de flesta avsätter tid till arbetet som ligger utanför arbetstiden.

Jag får mail från tjejer som varit utsatta för olika övergrepp och när jag hör deras bemötande blir jag mörkrädd. Vart är kunskapen? Hur ska forskningen om detta nå ut till alla det berör? Det forskas mycket kring ämnet men människor verkar inte nå denna kunskap. Ut och föreläs eller något, för det måste hända mer.

Jag vet själv att man orkar inte kämpa mycket själv. Väl nere i skiten tar orken slut. All ork man har går till att överleva stunden. Man behöver bemötas bra direkt och få det stöd man är värd och behöver.
Jag tänker ägna nästa vecka till att fortsätta med ansökningarna (skulle behöva någon till detta, utan Becka hade jag gått under), samt att jaga kommunmänniskor som kan hjälpa oss. Nu har jag laddat energi och blivit lite upprymd. Tänker inte ge mig. Det är viktigt att kämpa för detta och de ska ge dem som behöver den hjälp de har rätt till. Det är samhällets ansvar och de måste göra de som står bland annat i kvinnokonventionen....

Förra veckan läste jag (som vanligt om övergrepp) i tidningar om två tjejer som sålt en annan tjej, de anhölls för koppleri. Sen var det en kvinna som anhållts för sexuellt ofredande och kränkningar på sin fosterdotter. Det hade pågått i fyra år. Det är sjukt i sig men något annat jag inte fattar är att 2004 åtalades samma kvinna för att ha trakassaserat och svält (hur säger man:))sin adoptivdotter. Hon friades men är det ändå inte lustigt att hon får vara fostermamma? Fosterbarn om några behöver väl komma till någon bra familj.
Dessa nyheter! Intressanta fall då det rör kvinnor. Det är inte lika vanligt men det förekommer och därför tycker jag det är bra att det uppmärksammas.

T är och badar med barnen nu så ska fortsätta jobba, take care.

Kram på er

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se