tisdag 27 april 2010

Ska sexköpslagen ändras?

Riksåklagare vill höja böterna/straffet för sexköpare... De som köper sex idag är många gånger rika, välbärgade män så det syns ioch känns inte i deras plånbok. Det lär väl heller inte avskräcka dem men en bot på 500 typ. Vi får se om det blir ändring? Vad tycker ni?
Det är många gånger svårt att hitta dessa sexköpare om man inte tar dem på plats eller har riktigt bra bevis. Många fall där tjejer blir offer för olika sexhärvor har en man (oftast) koll på nummer, namn och kontakter. Då är det honom man måste hitta för att allt ska uppdagas, sen kanske det inte räcker med ett nummer. Tjejen kanske inte vill, vågar göra något åt det...det kan ju finnas de som går fria eller "bara" får böter.
Jag vet själv hur svårt det vore att hitta och få "de mina" fällda, en fanns på film så polisen kunde hitta honom i passregistret men många andra visste jag inte vad de hette, knappt var de bodde mm. HAN hade ju all kontakt, han bestämde ju....Han vågade nog inte heller sätta dit dem eller hitta dem, de hade kunnat gjort att han fälldes. (vilket han ändå gjorde, men han kanske trodde domaren och nämndemännen skulle tro honom) . Man minns ju inte allt heller, det man inte vill minnas glömms gärna.....eller etsar sig fast.
Lite läskigt att de är kvar därute då vissa var så otäcka, elaka och hårda. Sanningen kanske kommer fram till slut, med någon annan stackare som träffar på dem.

Svårt med detta, det har uppdagats så många sexhärvor på senaste tiden och jag vet ju att det är många fler. Jag har kontakt med tjejer som tvingats sälja sex. Man måste jobba med detta, det är viktigt tycker jag.
På torsdag ska jag föreläsa om min historia igen, det är alltid nervöst och spänt men vet att det är en viktig sak för mig och andra att göra. Varje gång tar jag mig ett steg från mörkret, blir stolt över mig själv att jag gör något jag alltid haft svårt för (prata inför folk). Jag växer, blir starkare och lyckligare.

Ha en fin dag
Kram P

3 kommentarer:

Johan Lindén sa...

Det måste göras en kraftfull distinktion mellan samtyckande och påtvingade handlingar i sexköpslagen. Samtyckande handlingar mellan vuxna kan naturligtvis inte straffas alls, men alla former av direkt tvång och övergrepp ska straffas stenhårt, vilket för övrigt existerande våldtäktslagstiftning tar hand om rätt bra. Men detta kan även utökas med fängelsestraff för medvetna sexköp från offer för människohandel (vilket det mesta tyder på är mycket ovanligt).

Vidare behöver man ge empowerment till sexsäljare. Man bör avkriminalisera sexförsäljning (och köp) inomhus, mellan vuxna som samtycker. Sexarbetarna bör även ges rätt till A-kassa och andra sociala rättigheter.

Sex Workers Rights Sweden

Eviz sa...

Du är så duktig och modig! Fortsätt med det du gör, du gör skillnad och jag är säker på att du och ditt stöd betyder väldigt mycke för fler än mig!

Paulina sa...

Tack Eviz, dina ord betyder mycket. Sånt som får mig att kämpa vidare.

Johan,jag är helt med dig om att tvång och utnyttjande ska och bör straffas sen finns det mycket att göra för att lagen och dess arbetare ska se och följa detta på bra/rätt sätt.
Många gånger är det tyvärr svårt att bevisa att köparna visste att detta var ett övergrepp och kvinnan ej var med på det....i mångra av mina fall var det säkert så. Och det fallet som var i domstolen var det definitivt så....så han släpptes.
Jag och fler med mig vågade ju inte säga emot utan le och visa sig "villig", för vad hade hänt annars? Man levde med en man som hotade med det mesta. Här finns mycket och göra men oerhört svårt. Tack för dina synpunkter

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se