fredag 9 april 2010

Bälstad inget unikt fall

Bälstaskolan granskas i vår....tyvärr är de inte unika i der som hänt. Detta händer på fler ställen, ibland i mindre skala ibland liknande. Dessa övergrepp och kränkningr sker i vår vardag, under skoltid, på fritiden varje dag runt om i landet.
Att människor blir kränkta på nätet, känner sig tvingade till att ta av sig tröjan eller att sälja sex.
Att fälla en kommentar på nätet anser många unga inte vara så farligt men vem avgör de? Kränkningar och hot är lika verkliga där som i verkliga livet för de som drabbas.

Jag och Novahuset tycker det är viktigt att alla kommuner tar sitt ansvar, att ingripa när man ser/hör något, att man tar det på allvar. Det gäller skolor, föräldrar, personal mfl. Alla som kan möta dessa utsatta.
Det är också viktigt med information i skolor. Har man dator på skolan måste man också informera om nätet. Likaså uppdatera lärare om hur verkligheten ser ut i dag (vissa lärare kanske är äldre o inte "hänger" med, eller helt oförstående datavärlden). Att prata med ungdomar om detta är också viktigt, allt som är olagligt i verkligheten är även det på nätet.

Man tänker ofta efteråt när man är yngre, det gjorde jag med. Vilka konsekvenserna blev fattade man när det redan var för sent. Men på nätet måste man tänka innan, det som finns på nätet stannar också många gånger där. Det man gör/eller utsätts för som ung kan förfölja en lång tid framöver.

I Bälstad är det granskningar på gång, det vore nog bra om alla kommuner tog en titt på sina rutiner och krishanteringar så inget sådant kommer upp igen i just deras kommun. Att man tänker ett steg längre, förebyggande. Alltså INFORMATION och KUNSKAP!

Det har fått mycket plats i media, jag hoppas att det mest är på gott. Det jag vill att människor i detta land ska förstå är att det som hänt är inte unikt.....det är tyvärr heller ingen överrasknig för mig som möter detta ofta i jobbet. Övergrepp både i verkliga livet och på nätet ökar, dags för mer insatser.

Nu väntar en myskväll med mina tjejer....bara vi hemma idag:) TJEJMYS!
Trevlig helg.

Kram Paulina

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag håller fullständigt med dig om det du skriver, detta fall är absolut inte unikt det råkade bara bli så att det blev mer uppmärksammat än alla andra övergrepp som händer, bra i och för sig då svenska folket borde förstå hur vardagen ser ut i Sverige och resten av världen för den delen också, men fallet är absolut inte unikt.

Hoppas ni fick en bra myskväll.

Kramar Anna

Paulina sa...

Ja, hoppas det får upp ögonen och mer görs, det kämpar jag för varje dag....
Ta hand om dig fina du
Kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se