måndag 26 april 2010

Ansvaret för barnen.....

Det är många gånger lätt att lägga ansvaret på någon annan. Att skjuta bort och ifrån sig saker. Nu tänker jag på barnuppfostran (men andra saker med).
I förra veckan läste jag i aftonbladet om en tjej som utsatts för kränkningar och förföljelser på nätet. Läs här
Malin Wollin som jag annars anser vara en klok och bra bloggare skrev efter detta, enligt mig, ett skrämmande inlägg. Här
Hon skriver att hon överlämnar allt ansvar om nätet och farligheter där till skolan och skriver "Jag har lock att lägga över brunnar". Lock? Det finns inga lock som gäller våra egna barn, inte heller något ansvarsöverlämnande. De är just våra och vårt ansvar, även om andra ska hjälpa oss. Hur kan man lägga locket på när det gäller sina barn, de bästa man har? Man vill väl vara i deras liv med både de jobbiga och bra sakerna?

Jag anser självklart att skolan har ett stort ansvar, har man datorer på skolan har man också ansvaret att informera om kränkningar, övergrepp på nätet. Likaså har de ju ansvar att agera när detta händer, i verkliga livet eller via nätet/mobiler mm på skoltid.
Men att säga att de har hela ansvaret är fel, fegt och bara dumt anser jag. Föräldrarna har alltid det största ansvaret, att informera, finnas där, stötta och älska sina barn.
Man kan aldrig förhindra allt som händer men att informera om konsekvenserna och följderna av sina handlingar är som förälder oerhört viktigt. Samt att informera om deras rättigheter och att våga prata om jobbiga saker. Jag gör det redan på mina barn....

Om mitt barn slår ett annat på skolan, fuskar eller gör annat dumt har jag ju också ansvar. Det gäller inte bara nätet och övergrepp. Man har ju säkerligen dator hemma med så då är det väl viktigt och ha koll vad barnen gör/inte gör. Visa intresse för deras intresse, för det är ändå där många barn och ungdomar "hänger" idag. Det är deras intresse, som vi måste engagera oss i.

Idag strålar solen, underbart med en ny vecka och nya planer. Blir nog en promenad längst vattnet....hade varit trevligt med en vän vid min sida som vill lyssna på allt som bubblar i huvudet:)
Ta hand om er fina ni

Kram P

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rätt i det du skriver. Barnen är vårt ansvar och är man inte beredd att ta ansvar skaffa inte barn. Och den viktigaste uppgiften vi har är att älska dom!!


/Johanna

Andreas sa...

Skolan har väl inget mer ansvar än att lära ut saker i de ämnen som det undervisas i? Det är klart det är föräldrarnas ansvar att sköta om allt annat än just den kunskapen skolan ska fokusera på.

Paulina sa...

Jo skolan har ett visst ansvar för barnen,det står faktiskt i deras läroplan. Och det som händer skoltid MÅSTE skolan informera om, jobba med och undvika. Likaså måste samhället stötta o hjälpa när något händer.
Men helt klart har föräldrarna det yttersta ansvaret, det kan man inte smita ifrån...Vad är man då för förälder kan jag tycka?

Andreas sa...

Jojo, det som händer i skolan har de såklart ansvar för, jag menade mer att de inte har något större ansvar i uppfostran och lära barn vad som är rätt och fel. Det är upp till föräldrarna. Tyvärr finns det föräldrar som inte bryr sig eller har konstiga uppfattningar om detta men det är väl nackdelen med att vem som helst kan skaffa barn :P

Paulina sa...

Det har du helt rätt i Andreas, vi förstår varandra nu:)

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se