lördag 17 april 2010

Okunskap

Det är skrämmande när man får höra el läsa när andra dömmer och är fördomsfulla. Man tänker, detta kan denna person inte mena, men tyvärr gör dem det. Det finns också en del av dem där ute, som verkar veta allt trots att de inte har varit med om detta eller jobbar med detta. Deras åsikter är hämtade från typ ingenstans....
Jag tycker absolut att man ska få tycka vad man vill, men att kränka någon är aldrig ok enligt mig. Att dömma människor man inte känner, att vara fördomsfull med dem man anser "olik" sig själv. Vem är inte olik andra och vem är normal? Vad är normalt?

Man behöver rensa huvudet från dessa kommentarer ibland, de stutsar ofta från mig ganska fort som tur är. Det handlar många gånger om okunskap att dömma andra.
När jag inte känner till något som för mig är "annorlunda" eller något jag ej upplevt behåller jag mina tankar för mig själv eller säger dem lite mer försiktigt. För hur ska jag kunna veta allt? Jag tycker inte lika med alla men respekterar dem som tycker annorlunda än mig, jag dömmer dem inte. Så länge man inte sårar någon anser jag att man får känna/tycka och vara olika.

En promenad med min stora A är nu avklarad, vi gick långt. Det var sol men sån blåst. Nu tittar fräknarna fram:)Lustigt nog är det alltid hon som har mer energi än mig när vi kommer hem, blir helt slut:) Så nu väntar en lugn myskväll med familjen och lördagsskålen:)

"Tänk före ni talar"
Kram på er

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se