måndag 19 april 2010

Det kommer ifatt en i perioder

Det som hänt finns alltid i mitt bakhuvud, men i dag är det hanterbart. Det är skrämmande, ledsamt och svårt men hanterbart.
Det får finnas där, det får göra mig ledsen ibland.....så länge jag ej fastnar där.

Något som inte är lika hanterbart är tröttheten. Någon inre stress som finns inom mig, som jag inte får bukt med. Att inte få sova är tortyr, man blir tokig, galen och så oerhört slut. På något sätt har denna trötthet, detta icke sovande blivit en del av mig. Jag undrar egentligen hur kroppen mår?
Att inte få sova när barnen är små är förståeligt, jobbigt men som sagt....förståerligt. Det kan man ta, det är de små liven värda.
Men att detta sedan pågår i 9 år är inte nyttigt, inte bra och inte hanterbart. Att inte få sova är tortyr för alla, inte bara för dem som varit med om något trauma (även om det kan göra det ännu värre).
Min äldsta dotter (HANS och min) sover inte bra, får medcin och är i ett ständigt orosmoment. Det som hänt mig kan jag ta nu efter bearbetning men att de skadar mina nära fortfarande är inte accetabelt, inte ok men här är jag rätt maktlös. Detta ger mig en inre stress som är svår att ro på.
Ibland känns det bara så tungt, men är så glad att jag ändå lyckas vända de guldkorn jag finner på vägen och kan leva. Att stöta på dessa hinder om och om igen efter allt som hänt kunde krossa mig, men någon liten figur inom mig vägrar ge upp, vägrar släppa in det mörka. Vill bara leva nu och här och njuta.

Icke sömn:
-Din hjärna får problem med att fungera optimalt eftersom den inte regenerats och startats om.
-Du får större aptit på fet mat och sötsaker eftersom kroppen behöver snabba kalorier.
-Svårt att koncentrera dig, lätt stressad och irriterad
-Ditt minne blir sämre och din förmåga att lösa uppgifter som kräver full uppmärksamhet försämras
-Du mister din kreativitet och kan inte tänka klart eftersom hjärnan går på tomgång
-Omdömet och reaktionsförmågan försämras avsevärt.
-Du riskerar att utveckla en depression eller en reell psykisk sjukom om du sover dåligt
-Blodtrycket stiger eftersom stressnivån är högre än vad kroppen tål. Kroppen befinner sig i ständig beredskap, något den inte är gjord för att klara av
-Du känner dig trött, du har ej fått den viktiga djup sömn som kroppen behöver för att ladda om
-Du är förvirrad och uppfylld av information som kan verka oöverskådliga för hjärnan eftersom den inte kunnat städa undan

Stämmer på mig det där och det jobbiga är att lösningen känns rätt långt bort. Dels för att de verkar gå hand i hand, dels för de är i ett hjul som löser av varandra runt runt, dels för att samhället inte hjälper när man behöver.
Men som jag säger, se det positiva i saker så löser det sig.

Idag blir det att njuta av solen, mitt underbara arbete i Novahuset och mina barn, mina fantastiska barn som gör så ett stort bekymmer blir rätt så litet.....

Kram på er, hoppas er sömn inte bråkar med er

3 kommentarer:

LG sa...

Typisk manlig kommentar, dvs försöker hitta en lösning på problemet... Skaffa en spikmatta den gör det tro det om du vill lättare att slappna av...

lillasyster tyst sa...

Rekommenderar denna sömnskivan: Bättre sömn genom mental träning av Lars Eric Uneståhl.

Trodde inte alls att sånt här skulle hjälpa på mig, men jag hade kraftiga sömnproblem i flera år och inte ens sömntabletter hjälpte så bra. Men denna skivan, den lyckades jag ofta somna till!

Ta hand om dig!
Kram

Paulina sa...

Tack för tipsen. Det är rätt mycket omkring som måste fungera också dock. Som min dotters sömn.Vi stör ju varandra liksom...
Men allt kommer bli bra:)
Kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se