måndag 12 april 2010

Msn jour och volontärutbildning

Hektisk dag....lite mycket att göra som inte gick och få gjort. Men fick intala mig själv de värdefulla orden, man gör inte mer än man kan. En fin och klok vän skrev på hennes blogg idag: Fundera inte på det du borde gjort och det du inte hann göra utan det du faktskt gjorde. Det tar jag till mig en dag som denna. Det man gjort är alltid mer än man tror....och värdefullt.

La nyss lillan, gööör trött. Hon busade hela natten i natt så ej så lustigt att det blev en tidig kväll. Nu ska jag förbereda mig inför morgondagen, då det är Novahusets första dag på volontärutbildningen. Så spännande och kul med många intresserade.

Nu har Novahuset börjat med msn-jour, söndag, tisdag och torsdag (olika tider) finns vi där för dig om du behöver råd och stöd, fråga något eller bara behöver någon att prata med.
Denna skuld och skam människor som varit utsatta för övergrepp bär kan visa sig på många olika sätt. Många tar hela ansvaret, frågesätter sig själv och gömmer det inom sig. Detta är några röster vi fått höra:

"Jag var så full, jag kanske inte ens sa nej"

"Han var ju min pojkvän som jag var kär i, då kan jag väl inte kalla det våldtäkt"

"Jag hade ju legat med rätt många innan, jag får väl skylla mig själv.....ingen kommer tro mig ändå"

"Det var inte så farligt, vet inte om jag kan kalla det övergrepp ens....men jag mådde dåligt efteråt"

"Att det var min pappa som var gärningsmannen var extra svårt att uttala"

"Det började så oskyldigt, med en bild via webcamen"

"Han fotade mig naken, sen när det tog slut spred han bilden....jag ville bara försvinna"

Du är aldrig ensam. Vi finns här. Ta hand om er....

Kram Paulina

5 kommentarer:

lillasyster tyst sa...

Det du gör är fantastiskt! Önskar att jag visste att det fanns ett sånt här stöd när jag bar mina funderingar alldeles för mig själv! Det ni gör kan rädda liv. Så många gånger jag hade behövt prata med någon men inte kännt att där funnits ett forum att vända sig till. Istället tog jag till alkohol, eller satt i självmordstankar som jag många gånger försökte sätta i handling.
Så detta inlägg gjorde mig så glad. Tack!

Paulina sa...

Tack!
Ja tyvärr finns det för lite hjälp, men hoppas det ändras.
Ta hand om dig.
Önskar dig all lycka.
Styrkekram

tristessan sa...

FVHC - vad skrämmande ord du hade.

Paulina sa...

Ja visst var det skrämmande, tyvärr är det alltför många som dömmer och som är fördomsfulla.

Till FVHC.
Jag påstår inte att jag varit med om något, det är tyvär verkligheten o sanningen. Likaså har andra vi träffat utsatts, de hittar ej på. Vi överför ingenting på dem.
Okunskap kallas det du skriver

Lovisa sa...

Tack för att du och ni finns tjejer!
Okunskap är så otroligt farligt, blir otroligt skakad och ledsen när jag läser sådana ord som FVHC skriver - det är trist att folk fortfarande är så skygga för sanningen!
Kramar!

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se