torsdag 18 februari 2010

Intervju och mörka siffror

Tankar, minnen och funderingar.....
Det brukar poppa upp efter en intervju, idag blev det en tv intervju om mig och Novahuset på 24NT, 30 minuter.
Minnena plågar mig inte längre så det gör ont utan är en hjälp att hjälpa andra. Vända det hemska till något gott. Att få en förståelse till andra och vad som är viktigt.
Vi tog upp lite statistik och när jag säger dem högt blir jag mörkrädd.

Det visar att sexuella övergrepp ökar mycket varje år. I Sverige men ännu mer i Östergötland.
På fem år har de sexuella övergreppen i Östergötland ökat med 49% och våldtäkterna med 78%.
Bara på ett år har våldtäkterna ökat med 59%.
Räknar man med mörkertal (80%) så utsätts 11 st för sexuella övergrepp och 5 för våldtäkt VARJE DAG i Östergötland (2009).
I Sverige är det 174 resp 64 PER DAG. Brrrr

Trots att brotten ökar görs inte mer runt i landet. Inte ens tillräckligt....Samhället/kommunerna har ett ansvar att hjälpa de som behöver. Man ska ha rätt till hjälp, vart man än bor i landet. Det görs alldeles för lite idag, blir frustrerad....men målmedveten att försöka ändra det. Kan jag (vi) hjälpa en enda....är det värt det.
Dessa utsatta är inga som skriker högt för sin rätt och rättvisa, de skriker ofta i det tysta....med skam och skuldkänslor. Vi måste stå upp för dessa tills de orkar själva. Samarbeta, samverka, kämpa!

I dagens samhälle möter jag tjejer som blir dåligt bemötta, slussas runt eller hamnar mellan stolarna. Det är inte acceptabelt!

Nu sitter jag trött i soffan, två nedbäddade barn sover gott i sängarna. Idag fick de extra kramar... Av kärlek och lycka. Träffade en vän som jag inte mött på länge, en av mina bästa. Kändes som igår. Det är för mig ett bevis att hon är en mycket nära vän, man kan vara ifrån varandra en längre tid men känns som igår. Jag hade också äran att träffa hennes lilla bebis Lovis, såååå söt. Hon skrattade och var så fin. Blir nästan gråtfärdig över hur fint ett liv kan vara....
Vi pratade om lite känsliga ämnen som hänt vår närhet och det får mig alltid tänka efter en extra gång. På livet, att leva här och nu och njuta. LIVET GÅR INTE I REPRIS! Tyvärr vet vi inte när livet rycks ifrån oss eller våra nära. Säg en extra gång något fint till de du bryr dig om och ta vara på allt du kommer nära.

Intervjun gjorde jag med en annan fin vän som gjorde mig lugn, glad och trygg. En mycket klok och fin vän.

Det är de "små" ögonblicken som kan göra så mycket för mig, träffa en vän, komma till insikt för att sedan komma hem till två fantastiska döttrar (som hade varit underbart duktiga mot vår kära Amelie)= stolt mamma.

Jag kommer somna lugn, rofylld och lycklig över det jag har nu och förhoppningsvis det framtiden ger. Det som hänt kan jag inte göra mycket åt....

God kväll på er....nu blir det OS en stund.

Glöm inte att ni är värdefulla och INGET är någonsin erat fel!

Kram på er

3 kommentarer:

N sa...

Du är en eldsjäl Paulina! Det är otroligt vilken styrka du har trots allt du själv varit med om. Som en fackla som ett ljus leder du många kvinnor/tjejer när de går på krokiga vägar som inte leder någonstans. En eloge till dig för det är du värd till hundratio procent! Styrkekram.

att flyga utan vingar sa...

Du är verkligen fantastisk..
Intervjun var riktigt bra, en intervju många borde se för att "få upp ögonen"..
Tack för att du kämpar på Paulina, du för en ovärderlig kamp!!
kramar

Paulina sa...

Tack för erat stöd, de är "såna" ni som får mig att kämpa vidare och få ny kraft.
Kram P

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se