måndag 15 februari 2010

"The book"

Har ni sett Real housewife of New Jersey? Jag har sett det några gånger och känner så igen mig när det gäller fördomar, dömande och skitsnack.
En av kvinnorna där fanns omnämnd i en bok,"the book". Det stod saker om henne som inte var sant, de andra spred detta, dömde henne och det hela spårade ut totalt. Som om allt vi hör och läser är sant? Som om vi andra är de perfekta exemplaret som aldrig gjort fel. Dessutom hade hennes ex man skrivit boken, som säkert inte var på hennes sida och enbart ute efter att göra henne till åtlöje.

När jag ser sådan mår jag illa, att trycka ned någon som redan ligger. Känner igen det. Många tycker och tänker saker om det jag varit med om. Har hört det mesta, det har verkligen sårat mig djupt. Ingen förtjänar sådant dömande, ingen ska behöva utstå det jag varit med om. Att först uppleva övergrepp för att sedan bli sårad av det pga kommentarer. När man inte själv har gjort fel själv känns det som ett ännu hårdare slag.
Vad hade jag kunnat gjort?
I detta är det inte lustigt att skammen och skulden skjuter i topp. Det är då man behöver någon som bär en, som puschar en uppför nästa tröskel och som stödjer en i uppförsbacken för att sedan också finnas där när vägen planas ut och när det blir utför....för det blir det.
Man behöver någon som hjälper en att resa sig, för man ramlar om och om igen....famlar i mörkret. Man gör sig själv en otjänst att inte ta emot hjälpen, att inte låta någon hjälpa en.

Kommentarer som jag hört (eller andra sagt om mig i min frånvaro) har satt sig, ibland är det svårt att skaka av dem. Att man ljuger, får skylla sig själv, borde förstått bättre, borde bara gått , lämnat honom, borde inte dra in människor som vittnen, borde gå vidare mm. Ord som gör ont, ord som är elaka rakt igenom. Ord som människor säger utan att tänka först.

Mitt i det kaoset blir man glad och stolt när människor står upp för en, tar ens parti. Det är värdefullt! Utan de fina människorna hade jag tagit åt mig ännu mer och inte fått bort tankarna, jag hade gått under. Med deras hjälp blev jag stark.
Men än blir jag berörd när andra gör så med någon, leker med någons liv. Ägna er åt er och era liv, gör det bästa av det istället för att lägga ner energi på att förgöra andras.


Läste för nån vecka sedan att en kvinna våldtagits på biblioteket i norrköping. För ett tag sedan var det en kvinna i samma stad som våldtogs av tre män på mc donalds toalett.
Förr varnade man för fula gubbar och överfallsvåldtäkterna, sedan började ögonen öppnas och man förstod att de som våldtog många gånger ser normala ut, man kanske känner dem mm. Många gånger händer det på fester med vänner.
Men även där blir folk dömande, tror att det inte kan hända dem, försöker hitta fel på "offren". Man kan inte skydda sig helt, hur du än är, vad du än varit med om, hur du än ser ut. Det är skrämmande men viktigt att förstå. Vakna!
Därför är information, diskussion och bra hjälp till de drabbade viktigt. Du har skrivit under på www.krafttagmotvåldtäkt.se hoppas jag:)

"Ingen kan göra allt men alla kan göra nåt"

Kram P

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se