fredag 17 september 2010

Vilket fokus ska man ha?

Har mycket tankar i huvudet efter dessa dagar med utbildning. Även om inte mycket var nytt och man jobbar och möter denna problematik varje dag så är det mötet med andra inom olika yrken som väcker mycket och ger funderingar, tankar och erfarenheter.

Då temat var unga sex och internet har vi diskuterat hur vi når dem, hjälper dem och vad de gör mm.
Många gånger lägger många fokus på detta att vi måste "lära" unga (framförallt tjejer har det kommit upp) att få bättre självkänsla, bekräfta dem mm. Det tycker jag är otroligt viktigt men vi måste också förstå att bekräftelse från mamma, pappa, fröken inte är lika som bekräftelse från jämnåriga.
Många tycker, även jag när jag var yngre att klart mamma gillar min nya frisyr och tycker jag är duktig. Men hon älskar ju alltid mig.
Får man höra detta från någon jämnårig eller någon äldre av det könet man attraheras av har det starkare kraft. Så betydelsen av denna är inte densamma och det gäller inte bara att få dem till bättre självkänsla och kunna säga nej.
Det är lika viktigt att jobba på att få unga att lyssna efter ett ja. Annars blir det att allt ansvar hamnar hos "offret" som inte sa nej "rätt". Vilket är helt fel. Lägg ansvaret på "förövaren" och hur denna såg detta ja.
Man säger inte många gånger nej, man kan vara hotad mm och man vet inte hur det går till, när nedbrytningen sker.
Det är aldrig den utsattes fel, även om hon/han sökt upp förövaren på nätet själv, inte sagt nej ordentligt mm.
Glöm inte era rättigheter och att ni är viktiga.

Det är otroligt viktigt att skola, föräldrar mfl tar sitt ansvar och ser och lyfter ungdomar men också viktigt att förstå att vi kan aldrig ersätta ungdomars "fina komplimanger"från ungdomar helt även om en del kan göras. Det är inte detsamma. Eller vad tycker ni?

Nu blir det tacos och fredagsmys sen släkthelg:)

Kram på er alla värdefulla

2 kommentarer:

Anna sa...

hej fina<3
e d ungdomsstyrelsen utbildning? den har jag varit på. jätteintressant!
kramar

Paulina sa...

Hej ja e ungdomsstyrelsens 3*3 dagars utbildning som ger högskolepoäng. Går även unga, sex o internetutb de har två helger. Jätte intressant både två.
Kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se