tisdag 7 september 2010

Sälja sex....beror på mycket saker

Helgen blev jätte bra. Intressant med mycket nya tankar, nya människor och intryck. Det var också med fina vänner jag åkte, tillsammans njöt vi av mycket och god mat och många diskussioner. Vi var dock så trötta på lördagkvällen så vi alla fem gick in på våra rum för att vara i fred. Då många inte kan sova hela nätter pga barn mm så njöt vi lite extra av ett bad, ligga o slappa ensamma i våra sängar och kunna somna närsom helst och sova hela natten. Jag vaknade utvilad och av ett mess från äldsta dottern. Det gjorde mig glad, mina goa tjej.
Etapp två av utbildningen är om några veckor.
Vi pratade mycket om vad lagen säger, vad "se mig" rapporten visar kring ungas vanor på nätet ang sprida bilder, kontakter och sälja sex. Mycket intressanta diskussioner och övningar.

Jämställdhet kom självklart upp. Tycker Sverige kommit längre än många andra länder men vi har mycket kvar att göra. Speciellt med hbt frågor, utländska medborgare mm. Jag tycker att det är mycket som är sjävklart, som lika lön, lika rättigheter mm men sen tycker jag att det kan gå lite till överdrift. Jag skulle inte vilja lämna mina barn hemma till min man för att jag måste dela dagar, det ska vara något man vill. Hur bra blir det annars för barnet. Samt att det måste tas upp att det är olika åt båda håll, inte bara för kvinnor även om det mest är orättvist för dem. Vi får inte glömma att det finns kvinnliga förövare, det finns knappt några killjourer.
Jag vet att de flesta förövare är män, jag vet att det mest är tjejer som söker hjälp. Men om det bara finns en enda kille som mådde dåligt har vi väl ett ansvar att hjälpa denna också.
Sen kanske fler söker hjälp om det finns hjälp?!
Jag tror, att om samverkan funkade bättre kunde fler få bra hjälp. Jag tror även på att blanda tjejer o killar som jobbar med detta, för olika tankar och syn. Sen tycker jag att det är bra med e kvinnlig samtalskontakt om man utsatts för våld av en man.
Detta med att sälja sex.
Det visar i undersökningen att killar och tjejer har sålt sex i samma utsträckning, då borde väl båda könen kunna få hjälp. Och de sexköpande kvinnorna nämns inte ofta i media, hur kommer sig de?
Varför de säljer sex går att diskutera, några av mina favoriter gör det här.
Jag kan hålla med dem.
Vi diskuterade denna fråga och rapporten visar att många varit utsatta som små, mår dåligt. Genom sex dämpar de sin ångest. I vissa fall kan det börja som en "spännande" grej men sedan urarta totalt. Hur det än blivit så måste dessa utsatta få hjälp, inte känna sig skyldiga. För det är inte deras fel.
Mer kunskap behövs om detta. Jag önskar som debattörerna i artikeln ovan att ett kunskaps- resurscentra inrättas. Det finns i flera länder, varför ej i Sverige?
Vi diskuterade även att sprida foton/filmer, kränka någon på nätet. Där behövs också mer kunskap, hur många vet vad som är lagligt och inte?

Det får ni jobba för politiker. Samhället har ett ansvar att möta och hjälpa dessa.
Behöver du som tjej/kille prata med någon, om allt o inget? Har du varit utsatt för sexuella övergrepp, offline eller online? Eller vill du fråga något eller känner någon som är/har varit utsatt?
Kontakta oss på Novahuset.

Jag är helnöjd med helgen iaf, och ni, det finns mycket bra med nätet. De flesta utsätts inte. Vi ska inte skrämmas, vi ska prata om det. Annars tror jag aldrig vi kommer framåt. Och skräms vi får de som utsätts ännu mer skuld för att de gjorde något de inte borde. Det är inte rätt. Ingen har rätt att göra något ni inte vill, hur det än börjat.
Ta hand om er fina.

Kram P

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt att helgen blev så bra som den blev och att även ni kunde få mer saker att fundera kring. Låter verkligen bra och som ni skriver det är så sant så, utsatta kilar måste också kunna få hjälp och även det om att kvinnliga förövare inte syns i media, det borde ändras så folket kan se verkligheten.

Synd att det inte finns många flera än dig och dina arbetskamrater, visst det finns många bra kvinnojourer, men de är en stor skillnad i mot det arbetet du/ni gör! Ni arbetar ju på lite olika sätt.

Och fortfarande brinner jag för att få jobba med dessa utsatta unga kvinnor som finns, men jag har inte råd att jobba gratis.

Kramar till en mycket, mycket värdefull kvinna!

Caroline Engvall sa...

Vad spännande att du går den utbildningen. Duktiga du. Blogga gärna mer om den sedan, om du vill!

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se