måndag 13 september 2010

Dessa "fula gubbar"

Det är lite skrattretande, man hör det så ofta. Att någon pratar om fula gubbar, för vad menar dem? Halvdankiga, fula och gamla så man riktigt ser på dem hur läskiga de är.
Eller pratar de om de som det faktiskt handlar om? De som i verkligheten är småbarnsfäder och köper sex, internetpedofilen som är 28 år? Eller är det kollegan eller klasskompisen, han den "normala" och välklädde? På nätet tror många att denna snuskgubbe är gubbe och ful men han är många gånger en ungdom eller ung vuxen själv.

För det är så verkligheten ser ut. De jag möter i mitt jobb har många gånger inte träffat på de fula gubbar man beskriver utan vanliga människor, kanske till och med över trevliga och ser bra ut.
Bara för man har ett "bra" jobb eller har bra betyg i skolan kan man vara denna fula gubbe man varnar om.

Lättare kanske det hade varit annars, att varna om denna fula gubbe som då också skulle vara ful och läskig. Men nu när de är trevliga, "normala", välklädda och med bra jobb blir det svårt, vilka ska vi varna för?
Det är en balans, mellan att skrämmas och inte. Jag vill att mina barn är uppmärksamma men ändå vill jag inte skrämmas. Det gäller att prata om det på ett bra sätt, vara öppen och att de känner att de kan prata med en om allt. Då måste man ha dessa glasögon på, att inte varna för de fula läskiga utan alla. Låter ju kul...och jag är ingen skrämsmamma även om det låter så. Upplyser till en bra barnnivå, försöker iaf. Man är inte mer än människa....
Men tror att det är viktigt att just ha den kunskapen, annars kan det bli så fel och sådan skuld läggs på barnen/ungdomarna.

Jag möter detta i mitt jobb men även när jag var "där" när han tvingade mig till olika möten och övergrepp. De vanliga männen, de som var gifta och frun var bortrest, de som åkte från ett sexmöte och sedan hämtade barnen på dagis, eller de som såg ut som en ordentlig fin kille. Så fel man kan ha och det önskar jag fler kunde se. Att inte ha glasögon som bara visar rakt fram, styrda av sina egna fördomar och attityder.

Det har på internet spridits en varning om två utländska män, rakat hår och de kör omkring i en jeep och lockar med sig barn. När jag såg det tänkte jag, kan mycket väl va så. Man hör ju och ser det mesta. Sedan fick jag veta att det var falsk, det stod på text tv mm att polisen inte kände igen något av detta.
Och dessa fall brukar anmälas rätt fort, inte direkt nåt "skam o skuld" brott som sexuella övergrepp många gånger är. De vi ofta möter. De som inte vågar, vill eller kan berätta.
Min äldsta dotter kom hem och sa att hon hade hört om detta, jag fick då ha denna diskussion.
Hon lyssnade, hon skrämdes inte och hon gick iväg för att leka, som en vanlig 8 årig tjej. Jag tror jag lyckades nå fram bra:)

Nu blir det snart trevligt sällskap med mammorna till dotterns klasskompisar. Kan bara vara med en stund då jag är ensam med barnen, de får följa med. De har dock inget emot det, blir mys.

Sköt om er fina ni

Kram P

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se