onsdag 29 september 2010

Reflektioner över min föreläsning

Många tankar, känslor och funderingar far omkring i huvudet. Igår var vi på konferans om prostitution och människohandel, jag var en av föreläsarna. Som vanligt var jag nervös men väl på scen och de första meningarna gjorda kändes det bra och allt släppte. Innan hade jag pratat med både radio och tidning så kanske bra förarbete.
Det känns även skönt i efterhand, att få dela det som hänt och få människor och tänka till om olika fördomar, tankar mm.
På förmiddagen var fokus mycket på människohandel över gränserna så mitt föredrag var mer om det som sker i Sverige, med kopplerifall och övergrepp. Det är ju främst de svenska tjejerna och killarna vi möter i vårt jobb. De som utsätts här i Sverige, nog så viktigt att ta upp och varje gång känns det som om många inte förstår hur "vanligt" det är. Det måste göras och lyftas mer.

Jag avslutade med sådant som varit viktigt för mig, som vanligt lyfter jag Göran och Hans (polis och målsägarbiträde) till skyarna. För utan dem hade vägen kanske fått ett plötsligt slut, de puttade mig uppför den branta backe jag såg framför mig. Likadant min familj och nära vänner. Deras stöd gjorde mig stark och idag ser jag att utan deras hjälp hade det varit mycket svårare.

Jag fick frågan om hur jag ser på män idag, det är en bra fråga och tänkte lite på det. Kom väl fram till att ondskan hade aldrig visat sig hos mig eller nära mig tidigare. Det var något som inte hände mig. Jag trodde gott om alla.
Min pappa var och är en underbar pappa, jag har haft lyckan att träffa bra killar både innan och efter så jag har sett de "goda" och vet att de flesta är bra. Han och de jag mötte står bara för en liten del och jag är glad att hatet aldrig drog ner mig och lät det gå ut över andra killar i framtiden.
Jag var på föräldramöte igår, där ett ex också har sin dotter, han hade hört mig på radion och nu i efterhand hade jag velat tacka honom. För han är en del till att jag var stark, att jag hade hopp. Han var snäll och en bra kille, och det är dem jag behövt minnas för att känna hopp och vilja att leva vidare. Så tack. Alla tillsammans har gjort något litet för mig, som i det stora hela blir något stort.

Idag sjukstuga och jobb hemma.

Till Novahuset kan du/ni vända er om ni behöver någon att prata med, råd och stöd eller har frågor. Inga problem är för små eller för stora. Många undrar om de är normala, vad de ska göra när de inte är redo för sex men partnern är det, om det de varit med om är ett övergrepp, de säljer sex, har varit med om övergrepp irl eller online mm. Kille som tjej, hetro som hbt...kontakta oss! Vi har tystnadslöfte, för inga journalen och du kan vara anonym!

Glöm aldrig bort hur värdefulla ni är.

Kram P

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se