torsdag 23 september 2010

Kloka ord

En klok vän skrev på fb:

Glöm aldrig att du är starkare än du verkar
smartare än du tror

och modigare än du anar

Någonstans inom en finns en kraft, en styrka. Det gäller att hitta den, själv eller tillsammans med någon. För min del tror jag att man är starkare ju fler man har runt sig som stöttar en, som säger de där betydelsefulla "små" sakerna som är avgörande. De sakerna som sakta bryter ner skammen, skulden o de känslor man känner och bär. Men det kan också bara vara en, en enda stöttepelare som har styrka för många. Att få höra det ofta och sen själv tro det. Alla kan göra skillnad och göra något. Man kan som enskild individ påverka och förändra mycket, till och med människors liv.
Tänk på det när ni tänker, vad kan bara jag göra för skillnad? Du kan göra mycket, jag lovar!

Att sakta gå komma tillbaka till sig själv, att inse att det som hänt inte var mitt fel och ingen har rätt att göra något mot en som man inte vill. Varken med kränknande ord, hot eller påtvingat våld. Irl eller på datorn. Hur det än började.
Det gäller att ta ett steg i taget även om man vill ha snabba resultat. Jag trodde ibland att mitt liv alltid skulle vara mörkt, eller iaf grumligt. Att tankarna jag hade var permanenta, inristade och svidande. Idag är jag tacksam för stödet, min egna kraft och vetskapen om att hoppet alltid gjorde mig starkare.
Det är alltför många därute som inte får hjälp eller har rätt stöd. Det är för er vi kämpar. För det är ni värda!
Ikväll är det Novahusets jour igen, kolla tider på vår hemsida.

Glöm inte hur värdefulla ni är

Kram P

1 kommentar:

susanne sa...

Jag har själv blivit misshandlad och utnyttjad så jag vet vad du talar om
susanne

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se