onsdag 29 september 2010

Snaskiga nyheter

Jag gjorde ju intervju i samband med konferansen där jag föreläste igår. Idag var det i tidningen och som vanligt fokuserade man på det smaskiga, äckliga som säljer. Jag kan inte skylla på någon annan än mig då jag är fullt medvetna om hur journalister tänker. Men jag har också fattat en beslut, efter mina två intervjuer jag redan gjort och som kommer innan jul blir det inte fokus på mig mer. Det har aldrig varit min tanke att skylta med vad som hänt utan meningen har varit att använda media så Novahuset och problemet lyfts fram. Man kan säga att jag sålt mig själv.....
Det borde inte behövts då frågan/problemet är så pass viktigt att lyfta och diskutera. Men de är mitt val att jag gjort detta. Och med facit i hand har det både varit på gott och ont. Jag har dragit in min familj i det, men jag har även fått kontakt och hjälpt många tjejer under denna tid. På det sättet har det varit värt det.
Anledningen har aldrig varit att man vill finnas/synas utan att ta bort skulden och skammen många känner. Att om jag vågar visa mitt ansikte har jag inte dem känslorna längre, och ansvaret har jag gett tillbaka dit den hör hemma, hos honom. Han får bära skulden!
Det har också funnits i bakhuvudet att visa att jag är en vanlig tjej, många har ju föreställningarna om hur man är och ser ut som "offer" och som förövare. Det har varit viktigt för mig att visa att männen (han o de som utsatt mig) har varit "vanliga" dem också. Det går inte se på någon att han eller hon är varken offer eller förövare.
En sista anledning har varit att visa att man aldrig ska tappa hoppet, det finns en framtid. Idag lever jag med man och barn, ett svensson liv. Det finns hopp även om man varit med om hemska saker.

Det har varit min "plan", min tanke till att synas i media. För att få fler och förstå detta samt att frågan lyfts och att mer görs.
Kanske på bekostnad av min familj vilket jag beklagar innerligt.
Nu kommer jag och jag hoppas media vill fokusera på nuet och det jag och Novahuset gör. För det viktigaste är att fler får rätt hjälp och stöd.
Ni därute har alltid kommit i första rummet för mig, och jag kommer kämpa vidare men kanske på ett annat sätt.
Jag vet också att människor är snabba att dömma och säkert tycker jag är en "mediaråtta" men man får ibland se bakom hur det ser ut och faktiskt se hur det egentligen är och varför. Ni kanske inte skulle gjort så eller tycker annorlunda men döm aldrig och prata inte skit! Alla gör vi och tänker olika.

Kan också meddela att vi har fått mer bidrag så fler kommer kunna förändra, påverka och hjälpa inom Novahuset. Detta gör mig jätte glad och då känns det på något sätt att mitt blottande har varit värt det!

Kram till er

1 kommentar:

Thomas sa...

Hej Paulina!

Bilden av dig blir snarare: Shit vilken stark och modig tjej!

Om du hjälper en enda tjej så har du gjort en fantastisk grej genom att "blotta" dig!

/Thomas

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se