onsdag 18 augusti 2010

Så fel bild....

Artikel
Igår läste jag om en allsvensk fotbollsspelare som åtalas för att han köpt sex. Som om inte det var nog. Hans uttalande gjorde mig så trött.....Han sa: Skulle jag köpa sex? Om jag ska vara ärlig så har jag tusentals tjejer som jag kan få hur lätt som helst.
Skrämmande på två sätt. Ett: att en sexköpare ska vara någon om inte kan få andra och se ut på ett visst sätt, typ en ful gubbe. Det är helt fel bild av det. Det kan vara snygga, trevliga och ha välbetalda jobb. Din granne, familjefadern i affären eller din chef. Han kan ofta få andra, det är ju inte bara de som inte får nåt som köper sex. Jag vet, jag har mött dem.
Lika dumt är uttalet om att han kan få tusentals tjejer om han vill. Låter lite drygt och dumt va? Han har verkligen målat in sig i ett hörn. Det är inte en bra bortförklaring han kommer med direkt.

Jag antar att jag hade en bild av både prostituerade och sexköpare innan jag själv var med om det jag var. Den bilden finns inte längre, inte heler bilden av den lyckliga horan. I mitt arbete möter jag tjejer som säljer/har sålt sex och de flesta gör det som ett självskadebeteende. Många kommer också in i detta pga att något hänt innan, en del fastnar där av olika andra anledningar.
Söker uppmärksamhet, spänning sen är man i något ohanterbart. Och möter dessa "vanliga" män. Vissa värre än andra.

Så uttalanden som denna kan jag bara rynka åt. Likadant åt all okunskap andra människor har om övergrepp mm. De verkar veta, men har aldrig varit i närheten av det.

Nu har jag pyst ut lite frustration:) Nu blir det lite jobb och tv soffan. Barnen somnade tidigt, de har börjat dagis och tvåan nu ign efter ett långt sommarlov.

Kram på er

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se