onsdag 28 juli 2010

Sex som självskadebeteende


Många gånger vet inte de vi möter vad de varit med om, de kan även skydda sig själva eller slå ifrån sig traumat genom att säga "det var inte så farligt".
Skulden o skammen bär dem alla, de är tungt att bära dem själv.

När de vi har kontakt med eller mött på olika sätt som säljer sex eller har sex som självskadebeteende kan skulden vara extra tydlig. "Det var ju jag som kontaktade han, jag som erbjöd mig själv mm". De tycker då att de får skylla sig själva och att de bär ansvaret för det som hänt. Vilket inte är fallet.
Många återfår kontrollen säger de, de har kontrollen över det som händer (övergreppet). De kan iscensätta en våldtäkt men känner att de har kontrollen för de vet vad som komma skall.
Att ha sex med någon som inte vill är fel, hur det än går till. Man kan vara så rädd, nedbruten eller full att man inte kan/vill eller orkar säga nej. Man kan tycka att det är den enda jag duger till....så har jag också känt. Vilket inte är så lustigt.

Många av dem jag möter som sålt sex eller har sex som självskadebeteende har varit utsatta som barn eller tidigre i livet. De kan komma från trasiga familjer, vara ensam eller må allmänt dåligt pga något. Men inte alla. Vissa kommer från bra lyckliga familjer. En del pratar om en spänning i början, om uppmärksamhet/bekräftelse, andra om lätta pengar eller kontroll. Någonstans har det dock spårat ur, det som en gång var lätt och spännande kanske nu har blivit en katastrof som man inte kan ta sig ur. Vissa berättar om ett missbruk eller beroende. Många pratar om rädsla, skam...skuld.
Det är inte bara pengar man kan få, det kan vara cigg, kläder, alkohol eller kanske påfyllnad på mobilen. Sånt unga idag behöver och vill ha. Det som började med ett "bara" har nu blivit en mardröm.
Ibland ser de inte allvaret i det som händer, ibland blundar de för de. De är inte värda mer. "Det är bara min kropp de får"

Många ser på det inifrån sig själva men jag anser att det är viktigt att prata om det, för att få andras synvinklar. När man mår dåligt ser man det inte så klart, man ser inte sig själv värdefull eller viktig. Det behöver man höra. Det hade jag behövt.
Jag fick höra det till slut, jag började tro det och jag har fortsatt kämpa på för min rätt. Det tar tid, det tar kraft men ljuset och lättnaden efteråt ger hopp och jag inser att varje plåga varit värt detta Nu.

Bästa fina Caroline Engwall skrev idag på sin blogg
Var finns killarna?
Vi vet att det är fler unga killar än tjejer som säljer sex
Ändå syns de ingenstans
Jag har aldrig fått ett enda mail från en sexsäljande kille, medan breven från tjejer öser in.
Det är skrämmande
Vart finns killarna?
Och hur många känslor håller de inom sig
Det tål o tänkas på, vad tror ni?
Jag har fått endast ett mail från en kille. Vart fins ni andra?

Glöm inte detta....Ni är alla värdefulla och ingen har rätt att behandla er illa eller göra något ni inte vill.

Barnen är på äventyr med pappa o farmor i familjen, jag var tvungen o jobba lite. Nu kommer de nog snart, då blir det TACO. Gotti:)

Kram Paulina
 
Blogg listad på Bloggtoppen.se