söndag 25 juli 2010

Att bli sedd....

Ibland vet inte människor vad som döljer sig bakom de stängda ögonen, den vilsna blicken eller kroppen som går rakryggad och ser ut som vilken kropp och människa som helst. Det är lätt att gömma sig bakom ett leende, bakom likgiltighet eller tystnad...trots en smärtande insida.
Men det som smärtar mest, är att inte bli sedd. Att folk vet och ser men avsiktligt blundar. Man finns inte, de väljer att inte se, att istället blunda, de väljer en lätt väg.....en fri väg. Där allt ansvar o medkänsla har flugit ur deras händer....
Då känner man att man inte är värd någonting, inte viktig alls....inte värd att bry sig om. Det smärtar. Det kan hända än och det har hänt förr.
Tårar som man trycker undan, låter dem torka igen....rädd för att de ska falla och någon ser dem.
Även tårar som rinner, någon ser....tittar bort. Tittar åt ett annat håll, väljer även denna gången en lätt väg....för dem.
Visst ser ni
Visst förstår ni
Är det för jobbigt, för svårt, för tabu?

Att bära dessa känslor, denna smärta och sorg helt ensamt är olidligt....det äter upp en inifrån o ut. Jag har känt den alltför ofta, närgånget och påtryckt. Den stora klumpen inom en. Vi behöver alla någon o prata med, vad det än gäller. Så klumpen kan bli mindre....Vi behöver känna oss sedda o älskade. Tack till er som älskar och ser mig. Att bli sedd fullt ut är för mig ovärderligt!

Nu lite positiva ord o tänka på...

"Ur ingenting är allting möjligt"

"Bakom molnen finns alltid blå himmel"

"Njut av dagen, den går inte i repris"

Kram Paulina

4 kommentarer:

Therese sa...

Du skriver alltid så bra Paulina.
Det smärtar så att sånt här händer varje dag överallt även av dom man trodde skulle bry sig.
Och hur ska man kunna öppna upp sig och lita på någon när man är så van att bli bortsedd, bortglömd för att göra det lätt...

Kram till dig!
Du är underbar!!

Kram Therese

Jazzy sa...

Håller med dig, det allra värsta är att inte bli sedd, att folk låtsas som om man inte finns. Värst var den gången när jag gick i 9:an & blev nedslagen precis framför en lärare, läraren tittade på mig & gick sen vidare till klassrummet. Jag kände mig så jävla värdelös...

Paulina sa...

Det är inte lätt att lita på någon efter många törnar....men är glad att du vågat öppna dig för mig, Therese. Det är starkt av dig.

Jazzy, hemskt att det ska få hända. Kom ihåg att du inte är värdelös, du är unik o värdefull

Kram på er

Anna sa...

Du skriver verkligen sanningen, den sanningen som så många (även jag) har svårt att be om. Jag vill att folk ska se mina tårar och min smärta, jag vill att de ska bry sig om mina tårar och min smärta. Jag vill inte vara ensamen, jag vill ha stöd, kärllek och omtanke. Dock jag vill inte att någon tycker synd om mig, vill bara att någon ska bry sig.

Du skriver sanningen rakt upp och ner och jag hoppas inerligen att någon tar åt sig där ute och att i alla fall någon förändras och börjar bry sig lite mer.

Kram till dig! Tack för din styrka och ditt stöd med kommentarer på min blogg.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se