torsdag 27 maj 2010

Just idag är jag stark.....

Ibland lever det som hände mig på näthinnan, det är så nära. Men ibland är det långt borta, nästan som om det inte hänt eller hänt någon annan. Sorgen över vad som kunde varit eller kunde blivit kommer alltid finnas där men smärtar sticker inte med nålar i min själ, mitt hjärta och minne längre. Såret är omplåstrat, omhändertaget och är numera ett ärr. Ett minne av något hemskt men också ett minne av att jag tog mig igenom det och klarade det. Jag tog mig igenom detta mörker, detta helvete.

Idag tog jag med mig lunch ut, gick en sväng och satt mig sedan ner på en fin plats jag hittade.

Sitter på bryggan, vatten pårlar, fåglar sjunger, båtar passerar, människor är glada och många är ute och njuter av sommaren. Solen skiner och värmer mig, både inombords och på skinnet. Det är blå himmel, inte ett moln så långt ögat kan nå:)
Jag känner ett rus, som samtidigt är en stillhet, ett lugn. Just nu, just här kan ingen rå på mig. Jag vet att det inte är sant, jag är en "måltavla" vart jag än är, men det bekommer mig inte idag. Jag känner mig trygg och fri. Denna stund har guld i mun, denna stund är viktig för mig, min kropp och mitt inre. En inre ro, ett sinne i harmoni.
Jag har alltid uppskattat de nära runt mig men inte uppskattat livet till fullo. Det finns bara ett liv, ett liv jag är värd att leva, att älska och att vara lycklig i.
Mörkret, det svåra och jobbiga framkallar minnen, rädsla, hot och förföljelse. Det har tyngt mig, kan det göra ännu men inte på samma sätt eller lika ofta. Inget blir bättre av att jag ser mig som ett offer som inte är värd eller kan leva vidare, inte kämpar och drar nytta av livet. Det hjälper inte mig, inte någon.... Det är nu upp till mig.
Inga mörka tankar kan rå på mig idag.
Jag fäller en tår.....samtidigt ler jag. En underbar känsla, en befrielse, att släppa in livet och släppa ut smärta. Det är inga svåra och tunga tårar, det är lättnads tårar. Rofyllda, viktiga och betydelsefulla.
Detta ögonblick värmer mig, omfamnar och håller mig hårt. Den ger mig kraft för nya dagar. Till de mörka dagarna och till de mörka nätterna....som idag är långt borta.
Idag är jag stark, idag kan ingen sätta sig på mig, sätta käppar i hjulet, göra mig rädd eller ledsen, för idag är jag oslagbar.
Idag ger någon mig kraft...
Lev här och nu

Styrkekramar Paulina

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så otroligt fint och starkt skrivet, fick tårar i ögonen och insåg hur rätt du har i din text, varför ska jag se ner på mig själv och se en massa mörker, livet kan vara härligt. Men jag har svårt att inse att det där faktiskt kan hända mig med. Underbart vackra ord, fyllda av hopp och en frihet.

Tack! Kramar

Sara sa...

Så fina, stärkande och inspirerande ord!

Varm kram

Paulina sa...

Smultrans,ja du är absolut värd detta liv och jag är säker på att du kommer komma dit.
Sara, tack så mycket!

Styrkekramar till er båda

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se