onsdag 19 maj 2010

Det mörka måste få pysa ur er....

Det mörka måste få finnas det måste få tynga er ibland. Men det måste också någon gång få komma ur er. Det går inte gömma undan alltför länge, det går inte göra ogjort.
Att dela sitt mörkaste kan vara det svåraste i livet men också något som ger någon lättnadskänsla.
Jag vet hur svårt det är. Jag vet också att mångas hopp inte längre existerar men jag har hopp för oss alla....låt mig dela det med er! Det finns ljus i slutet av tunneln, om du bara vill o orkar.
Du är värd det!

Idag har en tanke (minne) kommit till mig.....
På utbildningen pratade vi om att välja ord på könen och på det man varit med om. Att under ett förhör känna sig tvungen att tänka på att uttrycka sig rätt så de ej missförstår eller tycker man är grov i orden.....och då får skylla sig själv (för tyvärr lever den attityden).
Att nämna ett övergrepp med sex kan för många bli helt fel för att säga att man har sex kan verka/vara något fint något bra som alla inblandade vill.
Då kanske man behöver uttrycka sig me andra ord. Vilket vi måste kunna förstå och hantera. Ungdomar idag (även jag ibland) använder dessa ord i vardagen, vi måste vara på deras nivå där och inte bli förskräckt över detta.
Det handlar inte om HUR man säger det utan VAD man säger. Tycker bara det är otroligt starkt att prata om det överhuvudtaget.
Kommer ihåg mina polisförhör, jag hade en underbar polis och underbart stöd men ändå satt jag där osäker på hur jag skulle säga, vad är rätt att säga och kalla de olika händelserna/könen? Jag satt o tänkte på att ingen fick misstolka mig....Istället för att fokusera på vad HAN gjort fel och få fram det...

Har man stöd med sig hos polis, soc mfl kan det göra mycket. Man är aldrig ensam, man kan få uppbackning och man tas emot om/när man ramlar.
Många därute förstår inte hur viktiga de är, hur viktigt deras liv o framtid är. Även om de kanske vet det någonstans har något annat tagit över, rädsla, oro, skam eller skuld.
Men inget är någonsin ert fel och ni har rätt till hjälp.

Ta hand om er ni fina
Kram P

2 kommentarer:

Sara sa...

Hittade hit via en annan blogg och fastnade för dina hoppfulla ord. Precis vad jag så ofta behöver när mörkret och hopplösheten omsluter mig. Här kommer jag fortsätta läsa!

Varm kram
Sara

Paulina sa...

Tack, du är så välkommen igen

Styrkekram till dig

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se