tisdag 25 maj 2010

Föräldrakoll

Caroline Engwall som skrev boken "14 år till Salu" skrev häromdagen om "Päronkoll" på sin blogg. Jag tycker själv Caroline är en underbar person. Hon bloggar för de unga utsatta och föreläser om nätet, övergrepp och att sälja sex mm (pga hennes bok då).
Det fick mig att tänka mycket och de tog mig även tillbaka till utbildningen förra veckan där vi diskuterde detta.

Caroline skriver så här:
Har du koll på vad dina barn gör på nätet?
Du är inte ensam
Enligt en undersökning gjord av datasäkerhetsföretaget Norman uppger bara hälften av de tillfrågade föräldrarna att de vet vad deras barn gör på nätet. Det är så viktigt att vara vaksam, uppmärksam på det som händer på de sidor dina barn besöker. Det behöver inte handla om porr eller att de säljer sin kropp, det kan vara så enkelt som elaka kommentarer i en gästbok eller på facbook. Det kan verka oskyldgt men till skillnad från mobbning i skolan där ett förfluget ord kan stickas ligger kommentarerna kvar längre. De kan läsas om och om igen. Det är så man mest effektivt sänker en tonårings självförtroende.


Hon skriver också om chattskydd:
Nästa vecka kommer det dra igång en chattskyddskamanj i alla ICA Maxi runt om i landet. Nu blir det enkelt och köpa program som skyddar mot uppladdning av felaktikga bilder och som varnar vid hot, mobbning och övergrepp på nätet. Se film www.chattskydd.se

Då ploppar självklart mina tankar och funderingar upp, vad anses som felaktiga bilder? Vem bestämmer det? Är inte så insatt i just detta chattskydd så ska kolla upp lite men det är intressant. Tror ungdomar och vuxna tänker olika där. Likadant med sexiga bilder, vad är det för en 15 åring respektive en 50 åring? Tror samhället och vi ändras hela tiden. Där måste vi hänga med lite, det är för att vi bryr oss. Det är vårat ansvar!
Sen tycker jag absolut att man ska ha mer koll på sina barn, vad nätet gör/är som förälder. Gärna mer information om detta. Precis som de får information om droger och alkohol genom skolan många gånger.
Men vill vi att de vet allt? Måste vi inte få ha lite hemligheter? Det hade jag för mina föräldrar, det tror jag alla hade.
Jag tror inte på alla förbud, alla tekniska stopp. Hur brukar förbud lyckas? Det brukar bli extra spännande kan jag se och i tonåren är man ju "lite" trotsig och vill bryta sig loss.
Där spelar vi som föräldrar stor roll, likaså skolan, media och andra runt oss. Jag tror på samtalet, att prata mer med våra barn/ungdomar, att vara närvarande och intresserad av deras fritid på nätet likaså i verkligheten när det gäller vänner, träningar mm. Jag tror på att prata om det "farliga" (riskerna) på nätet men också lyfta det positiva. Att vi vet en del är viktig men allt?
Ungdomars liv är ju mycket på nätet idag nästan som en fritidsgård. Man pratar mest med vänner, ser fim, lyssnar på musik, söker information mm. Det är deras vardag och helt normalt för dem. Tänk vad många de har kontakt med samtidigt....hade vi den möjligheten? Så finns mycket bra med som är värt att titta på.

Kan det då göra skillnad om vi vet allt? Kan vi skydda dem? Jag har hört av föräldrar mfl, om jag bara visste mer om nätet, om jag visste hur hon hade det, vad som håll på att hända mm. Kunde de gjort skillnad? Till en viss del kan jag tycka, men inte allt. Jag likaså många med mig vet att vi döljer det bra. Vi är en hel hög skådisar i landet (som inte arbetar inom teatrarna.) Vi är dem som förtränger, förskjuter och väljer att glömma. Sätta på vår mask. Vi döljer det vi bestämmer och delar det vi vill. Tror det är likadant på nätet som i verkliga livet. Jag dolde det väldigt bra, vet inte om någon hade kunnat gjort annorlunda....kanske. Jag ger skulden till förövarna inte till de runt mig. Jag spelade ett bra spel på många plan.
Jag ville skydda dem, inte göra de ledsna. Det tror jag är vanligt och så skäms man ju....(trots att inget är ens fel).
Jag vill inte göra någon skillnad på dessa två, det händer "farliga" saker på nätet likaså i verkligheten, man är inte skyddad någonstans, farar och övergrepp sker överallt och jag tror att vi döljer det bra både online och offline. Övergrepp/kränkningar är lika olagligt på båda ställena. Eller vad tror ni?
Sen tycker ja som Caroline, att det är viktigt att prata om konsekvenserna på nätet, för där är det skillnad, att en bild eller kommentar faktiskt ligger kvar föralltid likaså att det är lika olagligt där som irl med hot, övergrepp och mobbning.

Lagom koll och mer information är min slutkläm för dagen:)

Nu msn-jour på Novahuset, sen njuta av solen och en lugn bra dag.
Ta hand om er ni fina

Kram P

1 kommentar:

Anna sa...

Verkligen bra skrivet om allt det med nätet och verkligheten. Tycker inte man kan lägga hela ansvaret på våra ungdomar i samhället, som förälder tycker jag att man ska prata med sina barn som du säger och ha lagom stor koll på vad de gör både på nätet och irl. Det är vuxnas delade ansvar att se till att ungdomarna förstår alla faror och alla risker, de tror de vet så mycket men tänk så fel det kan bli, därför behövs dessa lugna men ändå allvarliga och så viktiga samtal med samhällets ungdomar. Det var redan farligt när jag var ungdom och det är inte många år sedan (4 år sedan), man trodde man visste allt om nätet och vilka risker man tog men idag vet jag lite bättre och hur stora hoten och riskerna kan bli.

Jag håller med din slutkläm för dagen, lagom koll och mer information, men information som gör att barnen lyssnar och inte bara uttråkade lektioner som jag hade i skolan, då lyssnar man inte alls.

Kram på dig!

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se