onsdag 6 oktober 2010

Grooming

Återigen dras en ny härva upp, i Skåne. Men denna gång är det första gången grooming- att kontakta unga i sexuellt syfte- prövas. En 35 årig man åtalas för att ha utsatt 30 tjejer i åldrarna 9-14 för sexövergrepp via nätet. Den anklagade är redan tidigare dömd för våldtäkt mot en 13 årig tjej och misstänkts nu för att ha kontaktat över 100 tjejer, men de över 15 har man sorterat bort.
Det handlar om helt vanliga familjer och majoriteen av flickorna var 10-13 år när de fick kontakt med mannen på snuttis.
Det började lite smått med att hålla handen, se på solnedgången.....fint prat, sedan kom det sexuella.
Sedan kom det krav på sexuella handlingar framför webbcam. De har känt ett tryck och ett krav att göra det. En himla press säger deras advokat. Snälla snälla, du är så söt ska han ha sagt.

Idag mår flickorna inte alls bra och bävar inför rättegången. Jag förstår dem, de har blivit äldre och förstår att de utnyttjats. Att de är flera inblandade kan nog vara skönt (förstå mig rätt). Men i såna situationer känner man sig så utsatt och ensam. Mig hjälpte det med stöd från andra utsatta, främst K. Vi hade varandra, vi förstod varandra på ett sätt ingen annan gjorde. Det var betydelsefult.

Flickorna har nu ett halvår fram till domen kommer, den tros komma till jul. Mina tankar går till dem och jag önskar de får stöd och hjälp under hela rättegången och efteråt. Att man inte efter baa släpper dem, utan att samhället finns där då med. Det är så viktigt.

Kram till er och alla ni andra

4 kommentarer:

trasselflikka sa...

Hej,

Vad stark du är som bloggar om din historia! Jag fick ett mail från din syster Erika om novahuset och att ni söker volontärer. Vad innebär det att arbeta som volontär hos er?

Hälsningar Elina

Paulina sa...

Hej
Tack så mycket för stödet Elina
Jag mailar dig o berättar mer
Kram

Anonym sa...

Hej Paulina!
Svårt att finna några bra ord... din historia "ramlade" över mig denna kväll när jag var inne på FB och kollade runt på gamla klasskompisars sidor. Du är en stark och modig kvinna! Fortsätt med ditt arbete. Önskar dig o din familj allt gott.
Kramar Karin Asklöf

Paulina sa...

Tack Karin, det betyder mycket.
Sköt om dig
Kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se